مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 2 - ( اردیبهشت 1404/ پیاپی 107 1404 )                   سال 14 شماره 2 صفحات 24-15 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbarzadeh M M, Imani S, Dabirvaziri P. (2025). Comparison of Smartphone addiction and Self-control in students with and without Depressive – Anxiety Symptoms. Rooyesh. 14(2), 15-24.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5680-fa.html
اکبرزاده محمد مهدی، ایمانی سعید، دبیر وزیری پریسا. مقایسه میزان اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و خودکنترلی در دانشجویان با و بدون نشانه‌های افسردگی و اضطرابی رویش روان شناسی 1404; 14 (2) :24-15

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5680-fa.html


1- دانشجو ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران. ، S_imani@sbu.ac.ir
3- دکترای پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. کارشناسی‌ارشد علوم بهداشت، دانشکده جمعیت و بهداشت عمومی، دانشگاه بریتیش کلمبیا، ونکوور، کانادا.
چکیده:   (87 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف مقایسه میزان اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و خودکنترلی در دانشجویان با و بدون نشانه‌های افسردگی و اضطرابی انجام شد. نوع پژوهش توصیفی و روش آن نیز علی مقایسه‌ای بود. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه‌های شهر تهران در سال تحصیلی 1402 1403 تشکیل دادند که از بین آنها به‌صورت در دسترس 260 نفر (130 نفر در گروه با نشانه‌های افسردگی و اضطرابی و 130 نفر بدون این نشانه‌ها) به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های افسردگی بک (1996، BDI) و اضطراب بک (1990، BAI)، پرسش‌نامه اعتیاد به گوشی‌های هوشمند کوون و همکاران (2013، SAS) و پرسش‌نامه خودکنترلی فرم کوتاه شده تانجی و همکاران (2004، BSCS) بود. روش تحلیل این پژوهش تحلیل واریانس چندمتغیره (مانوا) بود. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین میزان اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و خودکنترلی در دانشجویان مبتلا و غیر مبتلا به نشانه های افسردگی و اضطرابی تفاوت معناداری وجود داشت (05/0P<). میانگین نمرات گروه دانشجویان مبتلا به نشانه های افسردگی و اضطرابی در میزان اعتیاد به گوشی‌های هوشمند و خرده مقیاس‌های آن بالاتر از گروه دانشجویان غیر مبتلا به نشانه های افسردگی و اضطرابی بود (05/0P<). همچنین میانگین نمرات گروه دانشجویان مبتلا به نشانه های افسردگی و اضطرابی در میزان خودکنترلی پائین‌تر از گروه دانشجویان غیر مبتلا به نشانه های افسردگی و اضطرابی بود (05/0P<). این نتایج بر اهمیت توجه به مشکلات روانی در تبیین رفتارهای مرتبط با استفاده از گوشی‌های هوشمند تأکید دارد.
متن کامل [PDF 555 kb]   (67 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1403/6/30 | پذیرش: 1403/7/10 | انتشار الکترونیک: 1404/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb