مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 1 - ( فروردین 1404 / پیاپی 106 1404 )                   سال 14 شماره 1 صفحات 30-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei M, Mohammadi M, Samadieh H. (2025). Comparison of adaptive-maladaptive emotional schemas and positive-negative emotion regulation in Iranian and Afghan students: Across-cultural study. Rooyesh. 14(1), 21-30.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5703-fa.html
رضایی مهدی، محمدی محمد علی، صمدیه هادی. مقایسه طرحواره‌های هیجانی سازگار-ناسازگار و تنظیم هیجان مثبت-منفی در دانشجویان ایرانی و افغانستانی: یک مطالعه بین فرهنگی رویش روان شناسی 1404; 14 (1) :30-21

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5703-fa.html


1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. ، Mehdi.rezaei15@birjand.ac.ir
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده:   (299 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر مقایسه تفاوت طرحواره­های هیجانی (سازگار-ناسازگار) و راهبردهای تنظیم هیجان (مثبت-منفی) بین دانشجویان ایرانی و افغانستانی بود. روش پژوهش علی-مقایسه­ای بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان ایرانی و افغانستانی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل بودند. از میان آن­ها تعداد ۲۲۰ نفر (۱۱۰ دانشجوی ایرانی و ۱۱۰ دانشجوی افغانستانی) از طریق نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ؛ گارنفسکی و همکاران، 2022) و مقیاس طرحواره­های هیجانی (LESS؛ لیهی، 2002) بود. برای تجریه و تحلیل داده­ها نیز از تحلیل کوواریانس چندمغیره (مانکووا) استفاده شد. یافته­ها نشان داد که بین دو گروه در طرحواره­های هیجانی ناسازگار (کنترل­ناپذیری، خردگرایی و اندیشناکی) و راهبردهای تنظیم هیجان منفی (سرزنش و تلقی فاجعه­آمیز) تفاوت معنا­دار وجود دارد (001/0>p). این نتایج نشان می­دهد که طرحواره­های هیجانی و تنظیم هیجان سازه­های فرهنگی-اجتماعی هستند و به عنوان پیامدی از تعاملات پیچیده اجتماعی، تاریخی، زبانی و روان­شناختی، در  فرهنگ­های مختلف به شیوه­های متفاوت شکل می‌گیرند.
متن کامل [PDF 570 kb]   (188 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1403/7/11 | پذیرش: 1403/8/12 | انتشار الکترونیک: 1404/2/2

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb