Rezaei M, Mohammadi M, Samadieh H. (2025). Comparison of adaptive-maladaptive emotional schemas and positive-negative emotion regulation in Iranian and Afghan students: Across-cultural study.
Rooyesh.
14(1), 21-30.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5703-fa.html
رضایی مهدی، محمدی محمد علی، صمدیه هادی. مقایسه طرحوارههای هیجانی سازگار-ناسازگار و تنظیم هیجان مثبت-منفی در دانشجویان ایرانی و افغانستانی: یک مطالعه بین فرهنگی رویش روان شناسی 1404; 14 (1) :30-21
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5703-fa.html
1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. ، Mehdi.rezaei15@birjand.ac.ir
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
چکیده: (299 مشاهده)
هدف مطالعه حاضر مقایسه تفاوت طرحوارههای هیجانی (سازگار-ناسازگار) و راهبردهای تنظیم هیجان (مثبت-منفی) بین دانشجویان ایرانی و افغانستانی بود. روش پژوهش علی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان ایرانی و افغانستانی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل بودند. از میان آنها تعداد ۲۲۰ نفر (۱۱۰ دانشجوی ایرانی و ۱۱۰ دانشجوی افغانستانی) از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ؛ گارنفسکی و همکاران، 2022) و مقیاس طرحوارههای هیجانی (LESS؛ لیهی، 2002) بود. برای تجریه و تحلیل دادهها نیز از تحلیل کوواریانس چندمغیره (مانکووا) استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین دو گروه در طرحوارههای هیجانی ناسازگار (کنترلناپذیری، خردگرایی و اندیشناکی) و راهبردهای تنظیم هیجان منفی (سرزنش و تلقی فاجعهآمیز) تفاوت معنادار وجود دارد (001/0>p). این نتایج نشان میدهد که طرحوارههای هیجانی و تنظیم هیجان سازههای فرهنگی-اجتماعی هستند و به عنوان پیامدی از تعاملات پیچیده اجتماعی، تاریخی، زبانی و روانشناختی، در فرهنگهای مختلف به شیوههای متفاوت شکل میگیرند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1403/7/11 | پذیرش: 1403/8/12 | انتشار الکترونیک: 1404/2/2