مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 4 - ( تیر 1404 / پیاپی 109 1404 )                   سال 14 شماره 4 صفحات 102-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Marjan M, Saedi S, Daemi F. (2025). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on psychological capital, inhibition, and activation of students' behavior. Rooyesh. 14(4), 93-102.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5714-fa.html
حاتمی برزیان مرجان، ساعدی سارا، دائمی فاطمه. اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر سرمایه روان‌شناختی، بازداری و فعال‌سازی رفتار دانش‌آموزان رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :102-93

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5714-fa.html


1- کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران. ، sa.saedi@yahoo.com
3- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد تهران‌جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
چکیده:   (22 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر سرمایه روان‌شناختی، بازداری و فعالسازی رفتار دانش‌آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه ی آماری پژوهش  شامل تمامی دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی در شهر تهران در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بود. در این راستا، ۳۰ نفر از دانش‌آموزان به‌صورت هدفمند انتخاب و به دو گروه ۱۵ نفره آزمایش و کنترل جایگذاری شدند. برای اندازه‌گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه سرمایه‌های روانشناختی (PCQ، لوتانز و همکاران، ۲۰۰۷)  و پرسشنامه سیستم‌های بازداری و فعال‌سازی رفتاری (BIS/BAS، کارور و وایت، ۱۹۹۴) استفاده شد. گروه آزمایش در ۸ جلسه تحت مداخله شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی قرار گرفت و پس از آن از هر دو گروه پس‌آزمون به عمل آمد. تحلیل داده‌ها با استفاده ازتحلیل کوواریانس چند متغیری انجام شد. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون سرمایه ی روان شناختی و بازداری و فعالسازی رفتاری در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح ۰۱/۰>pوجود دارد؛ بنابراین، می‌توان نتیجه‌ گرفت که این نوع درمان تأثیر قابل‌توجهی بر سرمایه روان‌شناختی ، بازداری و فعال‌سازی رفتار دانش‌آموزان دارد.

متن کامل [PDF 531 kb]   (15 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1403/7/14 | پذیرش: 1404/1/26 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb