Ethics code: IR.PNU.REC.1403.046
Abdulahi Beqrabadi G, Haji Hosseini Arani A.
(2025). The Effectiveness of Child-Centered Mindfulness Training on Emotional and Social Competence of Male Students with Special Learning Disorder. Rooyesh. 14(5), 93-102.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5721-fa.html
عبداللهی بقرآبادی قاسم، حاجی حسینی آرانی اسما.
(1404). ﺍﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزﺵ ذﻫﻦ آﮔﺎﻫﯽ ﮐﻮدک ﻣﺤﻮﺭ ﺑﺮ ﺷﺎیﺴﺘﮕﯽ هیجانی و ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﯽ دﺍﻧﺶ آﻣﻮزﺍﻥ پسر ﺑﺎ ﺍﺧﺘﻼل یﺎدﮔﯿﺮی ﻭیﮋه رویش روان شناسی 14 (5) :102-93URL: http://frooyesh.ir/article-1-5721-fa.html
1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، psy-abdollahi@pnu.ac.ir
2- کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده: (16 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی کودک محور بر شایستگی هیجانی و اجتماعی دانش آموزان پسر با اختلال یادگیری ویژه بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره دوم ابتدایی دارای اختلال یادگیری ویژه مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری آموزشوپرورش شهرستان آران و بیدگل در سال 1403-1402 بود. 30 نفر از دانشآموزان به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هرکدام 15 نفر) گمارش شدند. ابزارهای مورداستفاده شامل پرسشنامه شایستگی هیجانی و اجتماعی (SECQ) زو و جی (2012) بود. گروه آزمایش در10جلسه 50 دقیقهای هفتهای دو بار جلسات آموزش مهارتهای ذهن آگاهی کودک محور را دریافت کردند و گروه گواه در لیست انتظار برای دریافت آموزش قرار گرفتند. دادههای جمعآوریشده با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیلها نشان داد آموزش ذهن آگاهی کودک محور باعث افزایش شایستگی هیجانی و اجتماعی(671/14F= ، 001/0P<) و مؤلفههای آن در دانشآموزان با اختلال یادگیری ویژه شده است. بنابراین آموزش ذهن آگاهی کودک محور را میتوان در مدارس برای دانش آموزان با اختلال یادگیری ویژه مورداستفاده قرارداد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/7/20 | پذیرش: 1403/8/13 | انتشار الکترونیک: 1404/5/10