مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 2 - ( اردیبهشت 1404/ پیاپی 107 1404 )                   سال 14 شماره 2 صفحات 102-93 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi Z, Bazzazian S. (2025). The Effectiveness of Play Therapy on Anxiety, Depression, and Body Image of Children Admitted to the Cancer Hospital. Rooyesh. 14(2), 93-102.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5747-fa.html
احمدی زهرا، بزازیان سعیده. اثربخشی بازی درمانی بر اضطراب، افسردگی و تصویر بدنی کودکان مبتلا به سرطان بستری در بیمارستان رویش روان شناسی 1404; 14 (2) :102-93

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5747-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی،واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، bazzazian.saeideh@wtiau.ac.ir
چکیده:   (54 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی درمانی بر اضطراب، افسردگی و تصویر بدنی کودکان مبتلا به سرطان بستری در بیمارستان بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کودکان 7 تا 10 سال بستری شده در بخش سرطان بیمارستان کودکان مفید شهر تهران در پاییز سال 1402 بود که از این جامعه تعداد 30 نفر به روش نمونه گیری غیر تصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس اضطراب آشکار کودکان (RCMS) (رینولدز و همکاران، 1978)، افسردگی کودکان و نوجوانان (CDS-A) (لانگ و همکاران، 1978) و روابط چند بعدی بدن- خود (MBSRQ) (کش، 1985) را تکمیل کردند. پس از آن گروه آزمایش مداخله بازی درمانی در 8 جلسه 45 دقیقه و هفته‌ای دوبار دریافت کردند. داده­های پژوهش، به ­روش تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر مورد تجزیه ­و ­تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد در متغیر اضطراب تفاوت بین مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون (05/0>p، 86/8=d) و پیش­آزمون پیگیری (05/0>p، 34/6-= d) معنادار است. در متغیر افسردگی نیز تفاوت بین مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون (05/0>p، 75/7=d) و پیش­آزمون و پیگیری (05/0>p، 06/5-=d) معنادار گزارش شد؛ همچنین در متغیر تصویر بدنی نیز تفاوت بین مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون (05/0>p، 36/9-=d) و پیش­آزمون پیگیری (05/0>p، 5934/4= d) معنادار گزارش شد.   بر این اساس می­توان گفت استفاده از بازی درمانی می­تواند در بهبود اضطراب، افسردگی و تصویر بدنی کودکان مبتلا به سرطان بستری در بیمارستان موثر باشد.
متن کامل [PDF 547 kb]   (42 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1403/8/5 | پذیرش: 1403/10/12 | انتشار الکترونیک: 1404/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb