Ghasemi niaei F, Derakhshan N, Nilipoor S, Amanollahi Z. (2025). Prediction of suicide Ideation in female Adolescent based on the Classroom Psychosocial Climate, Academic Buoyancy and achievement goal orientation.
Rooyesh.
14(3), 85-94.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5749-fa.html
قاسمی نیایی فاطمه، درخشان نفیسه، نیلی پور ثنا، امان اللهی زهرا. پیشبینی گرایش به خودکشی در نوجوانان دختر بر اساس جو روانی اجتماعی کلاس، میزان پایستگی تحصیلی و جهتگیری هدف پیشرفت رویش روان شناسی 1404; 14 (3) :94-85
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5749-fa.html
1- دانش آموخته دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3- کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اصفهان، ایران.
4- استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. ، Z.Amanollahi@alzahra.ac.ir
چکیده: (17 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر پیشبینی گرایش به خودکشی نوجوانان دختر براساس جو روانی اجتماعی کلاس درس، پایستگی تحصیلی و جهتگیری هدف پیشرفت بود. روش پژوهش توصیفی_همبستگی بود، جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول ناحیه 2 شهرستان خرمآباد در اردیبهشتماه سال تحصیلی 1403-1402 بود. در این پژوهش 380 دانشآموز بهعنوان نمونه بهصورت نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند. جهت ارزیابی از مقیاس گرایش به خودکشی بک (BSSI، 1961)، پرسشنامه ادراک جو روانی اجتماعی کلاس فرایزر و همکاران (PCSMCQ، 1995)، پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (ABQ، 2008) و نسخه تجدیدنظر شدۀ پرسشنامه هدف پیشرفت الیوت و موریاما (AGQ-R، 2008) استفاده شد. همچنین جهت تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد گرایش به خودکشی با جو روانی-اجتماعی کلاس درس، پایستگی تحصیلی و جهتگیری هدف-پیشرفت رابطه معناداری دارد (05/0>p). این متغیرها در مجموع 39 درصد گرایش به خودکشی را تبیین کردند. بنا به یافتههای حاصلشده جو روانی اجتماعی فضای مدرسه و کیفیت تحصیل دانشآموزان، میتواند با افکار خودکشی در نوجوانان در ارتباط باشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/8/5 | پذیرش: 1403/11/3 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10