مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 3 - ( خرداد 1404/ پیاپی 108 1404 )                   سال 14 شماره 3 صفحات 94-85 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghasemi niaei F, Derakhshan N, Nilipoor S, Amanollahi Z. (2025). Prediction of suicide Ideation in female Adolescent based on the Classroom Psychosocial Climate, Academic Buoyancy and achievement goal orientation. Rooyesh. 14(3), 85-94.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5749-fa.html
قاسمی نیایی فاطمه، درخشان نفیسه، نیلی پور ثنا، امان اللهی زهرا. پیش‌بینی گرایش به خودکشی در نوجوانان دختر بر اساس جو روانی اجتماعی کلاس، میزان پایستگی تحصیلی و جهت‌گیری هدف پیشرفت رویش روان شناسی 1404; 14 (3) :94-85

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5749-fa.html


1- دانش آموخته دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکتری مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3- کارشناس ارشد مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان، اصفهان، ایران.
4- استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا (س)، تهران، ایران. ، Z.Amanollahi@alzahra.ac.ir
چکیده:   (17 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی گرایش به خودکشی نوجوانان دختر براساس جو روانی اجتماعی کلاس درس، پایستگی تحصیلی و جهت­گیری هدف پیشرفت بود.  روش پژوهش توصیفی_همبستگی بود، جامعه آماری در این پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول ناحیه 2 شهرستان خرم‌آباد در اردیبهشت‌ماه سال تحصیلی 1403-1402 بود. در این پژوهش 380 دانش‌آموز به‌عنوان نمونه به‌صورت نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. جهت ارزیابی از مقیاس گرایش به خودکشی بک (BSSI، 1961)، پرسشنامه ادراک جو روانی اجتماعی کلاس فرایزر و همکاران (PCSMCQ، 1995)، پرسشنامه پایستگی تحصیلی مارتین و مارش (ABQ، 2008) و نسخه تجدیدنظر شدۀ پرسشنامه هدف پیشرفت الیوت و موریاما (AGQ-R، 2008) استفاده شد. همچنین جهت تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و آزمون رگرسیون خطی چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد گرایش به خودکشی با جو روانی-اجتماعی کلاس درس، پایستگی تحصیلی و جهت­گیری هدف-پیشرفت رابطه معناداری دارد (05/0>p). این متغیرها در مجموع 39 درصد گرایش به خودکشی را تبیین کردند. بنا به یافته‌های حاصل­شده جو روانی اجتماعی فضای مدرسه و کیفیت تحصیل دانش‌آموزان، می‌تواند با افکار خودکشی در نوجوانان در ارتباط باشد.
متن کامل [PDF 528 kb]   (12 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/8/5 | پذیرش: 1403/11/3 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb