Ethics code: IR.SHAHED.REC.1402.093
Kharatzadeh H, Roshan-Chesli R, Shaeiri M, Farahani H, Bagherian-Sararoudi R. (2025). Psychometric Properties of the Persian Version of the Social Self-Compassion Scale in Students.
Rooyesh.
14(3), 1-10.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5801-fa.html
خراط زاده حمید، روشن چسلی رسول، شعیری محمدرضا، فراهانی حجت اله، باقریان سرارودی رضا. ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس شفقت به خود اجتماعی در دانشجویان رویش روان شناسی 1404; 14 (3) :10-1
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5801-fa.html
1- کاندیدای دکترای روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران. ، rasolroshan@yahoo.com
3- دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
5- استاد روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی سلامت و مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (66 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف تعیین ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی مقیاس شفقت به خود اجتماعی (SSCS) در دانشجویان انجام شد. این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی و اعتباریابی بود. از میان دانشجویان کارشناسی دانشگاه شاهد در فاصله روزهای 2 تا 23 تیرماه سال 1403 تعداد 274 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و علاوه بر (SSCS؛ رز و کوکووسکی، 2020)، فرم کوتاه مقیاس شفقت به خود (SCS-SF؛ ریس و همکاران، 2011)، مقیاس ترس از ارزیابی منفی (FNES-B؛ لیری، 1983)، مقیاس سطوح خودانتقادی (LOSC؛ تامپسون و زوروف، 2004)، و سیاهه هراس اجتماعی (SPIN؛ کانور و همکاران، 200) توسط ایشان تکمیل شد. جهت محاسبه پایایی بازآزمایی 30 نفر از افراد به فاصله سه هفته مجددا SSCS را تکمیل کردند. تحلیل عاملی تاییدی حاکی از برازش مطلوب مدل دو عاملی SSCS بود. همبستگی این مقیاس با FNES-B، SPIN، LOSC و SCS-SF، حاکی از روایی واگرا و همزمان مطلوب SSCS بود. آلفای کرونباخ برای دو عامل منفی و مثبت و نمره کل به ترتیب 76/0، 76/0 و 80/0، و پایایی بازآزمایی به ترتیب 62/0، 70/0 و 87/0 محاسبه شد. در نتیجه، نسخه فارسی SSCS، ابزاری معتبر و پایا برای ارزیابی بالینی و اهداف پژوهشی میباشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانسنجی دریافت: 1403/8/25 | پذیرش: 1403/10/15 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10