Ethics code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.215
Clinical trials code: IR.IAU.KHUISF.REC.1402.215
Rajaeizadeh M S, Khayatan F. (2025). The effectiveness of schema therapy on distress tolerance, resilience, emotional regulation, and parenting styles of mothers with children with attention deficit/ hyperactivity disorder.
Rooyesh.
14(2), 123-134.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5814-fa.html
رجائی زاده منصوره سادات، خیاطان فلور. اثربخشی طرحواره درمانی بر تحمل پریشانی، تابآوری، تنظیم هیجانی و سبکهای فرزند پروری مادران دارای کودک مبتلابه اختلال نقص توجه/بیش فعالی رویش روان شناسی 1404; 14 (2) :134-123
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5814-fa.html
1- کارشناس ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران. ، feluorkhayatan@gmail.com
چکیده: (35 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر تحمل پریشانی، تابآوری، تنظیم هیجانی و سبکهای فرزند پروری مادران دارای کودک مبتلابه اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران دارای کودک مبتلابه اختلال نقص توجه/بیش فعالی مراجعهکننده به کلینیک توحید در شهر اصفهان در سال 1402 بود که تعداد 30 نفر به شیوه هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند. ابزارهای سنجش شامل پرسشنامه تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005، CD-RIS)، تابآوری کانر و دیویدسون (2003، DTS)، تنظیم هیجانی گروس و جان (2003، ERQ)، و سبک فرزند پروری بامریند (1972، PSI)، بود. گروه آزمایش طرحواره درمانی را طی دوازده جلسه، هر هفته یک جلسه و به مدت 90 دقیقه دریافت نمودند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین پسآزمون تحمل پریشانی و تابآوری، تنظیم هیجانی و سبکهای فرزند پروری در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 01/0>P وجود دارد. درنتیجه طرحواره درمانی میتواند بهعنوان روش درمانی مؤثر در جهت بهبود تحمل پریشانی، تابآوری، تنظیم هیجانی و سبکهای فرزند پروری مادران دارای کودک مبتلابه اختلال نقص توجه/بیش فعالی مورد استفاده قرار گیرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/8/30 | پذیرش: 1403/11/30 | انتشار الکترونیک: 1404/2/10