Salami F, Jomehri F, Nasrollahi B, Noury R. (2025). Explaining the causal relationships between attachment styles and cyberbullying based on the mediating role of dark personality traits in adolescent social media users.
Rooyesh.
14(4), 73-82.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5841-fa.html
سلامی فروزش، جمهری فرهاد، نصرالهی بیتا، نوری ربابه. تبیین روابط علی بین سبکهای دلبستگی و قلدری سایبری براساس نقش میانجیگر صفات تاریک شخصیت در کاربران نوجوان شبکههای اجتماعی رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :82-73
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5841-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی عمومی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، farhadjomehri@yahoo.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
4- دانشیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده: (20 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی صفات تاریک شخصیت در رابطه بین سبکهای دلبستگی و قلدری سایبری در کاربران نوجوان شبکههای اجتماعی انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر و پسر دوره متوسطه اول و دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بودند. به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای نمونهای به تعداد 400 نفر انتخاب و پرسشنامه را تکمیل کردند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تجربه قلدری- قربانی سایبری (CBVEQ، آنتونیادو و همکاران، 2016)، مقیاس تجدید نظر شده دلبستگی بزرگسال (RAAS، کالینز و رید، 1990) و مقیاس سه صفت شخصیت تاریک (DTDDS، جانسون و وبستر، 2010) بودند. دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مدلیابی معادلات ساختاری حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافتهها نشان داد که سبک دلبستگی ایمن و دوسوگرا به صورت مستقیم قادر به پیشبینی قلدری سایبری بودند (۰01/۰p‹). همچنین سبکهای دلبستگی ایمن، اجتنابی و دوسوگرا توانستند به صورت غیرمستقیم و از طریق صفات تاریک شخصیت، قلدری سایبری را پیشبینی کنند (۰01/۰p‹). این نتایج نشان میدهد که سبکهای دلبستگی با توجه به نقش مهم صفات تاریک شخصیت میتوانند تبیینکننده قلدری سایبری در کاربران نوجوان باشند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامههای کاهش قلدری سایبری ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1403/9/10 | پذیرش: 1403/9/24 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10