مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 6 - ( شهریور 1404 / پیاپی 111 1404 )                   سال 14 شماره 6 صفحات 220-209 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Valipouri Z, Abooei A. (2025). The effectiveness of self-compassion training on emotion self-regulation and psychological well-being in adolescent girls. Rooyesh. 14(6), 209-220.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5852-fa.html
ولی پوری زهرا، ابویی آزاده.(1404). اثربخشی آموزش شفقت به خود بر خودتنظیمی هیجان و بهزیستی روان‌شناختی نوجوانان دختر رویش روان شناسی 14 (6) :220-209

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5852-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
2- استادیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران. ، a.abooei@tea.sau.ac.ir
چکیده:   (16 مشاهده)

پژوهش باهدف تعیین اثربخشی آمـوزش شفقت به خود خودتنظیمی هیجان و بهزیستی روان‌شناختی در نوجوانان دختر انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو‌ ماهه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر اصفهان در سال 1403 بود. از جامعه آماری دانش‌آموزان دختر متوسطه دوم شهر اصفهان 40 نفر از طریق نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به طور تصادفی به گروه آزمایش (20 نفر) و کنترل (20 نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش، تحت آمـوزش شفقت به خود در قالب 8 جلسه 90 دقیقه‌ای به‌صورت دو بار درهفته‌ قرار گرفتند و گروه گواه در این مدت هیچ مداخله‌ای دریافت نکرد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل، پرسشنامه بهزیستی روان‌شناختی (RSPWB،ریف، 1989) و پرسشنامه خودتنظیمی هیجانی (ERQ، هافمن و کاشدان،2010) بود. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که میانگین خودتنظیمی هیجان که شامل سه مولفه پنهان‌کاری، سازش‌کاری و تحمل است و بهزیستی روان‌شناختی که شامل شش عامل استقلال، تسلط بر محیط، رشد شخصی، ارتباط مثبت با دیگران، هدفمندی در زندگی و پذیرش خود است در پس‌آزمون و پیگیری بین گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت (05/0> P). همچنین این نتایج نشان داد که آمـوزش شفقت به خود توانسته است تأثیر خود را در طول زمان حفظ نماید؛ بنابراین میتوان نتیجه گرفت که از آمـوزش شفقت به خود برای افزایش خودتنظیمی هیجان و بهزیستی روان‌شناختی در نوجوان مؤثر است.

متن کامل [PDF 701 kb]   (10 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1403/9/15 | پذیرش: 1404/4/20 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb