مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 4 - ( تیر 1404 / پیاپی 109 1404 )                   سال 14 شماره 4 صفحات 42-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Norouzi G, Arfa M. (2025). Person-centered planning as a new method of teaching life skills to people with intellectual disabilities: A systemic review study. Rooyesh. 14(4), 31-42.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5870-fa.html
نوروزی قاسم، ارفع مریم. برنامه ریزی براساس محوریت شخص به عنوان شیوه نوین آموزش مهارت های زندگی به افراد با کم‌توانی‌ذهنی: مطالعه مروری نظام‌مند رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :42-31

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5870-fa.html


1- دانشیار گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای ویژه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، g.norouzi@edu.ui.ac.ir
2- دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی و آموزش افراد با نیازهای ویژه، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (21 مشاهده)
مهارت­های زندگی مولفه ای است که همه افراد با کم­توان­ذهنی برای دستیابی به آن با دشواری و چالش هایی مواجه هستند.  بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، معرفی برنامه ریزی برای افراد با کم توانی دهنی براساس محوریت شخص جهت آموزش مهارت های زندگی به آنان می باشد.   بررسی داده ها در پژوهش حاضر به صورت مروری نظام مند انجام گرفت. روش شناسی آن نیز مبتنی بر گردآوری، طبقه بندی و خلاصه کردن یافته های مقالات علمی پژوهشی مرتبط با برنامه ریزی براساس محوریت شخصی از سالهای 1999 تا 2024  برگرفته از پایگاه های اطلاعاتی گوگل اسکالر، الزویر،  ابسکو،  اسپرینگر،  پروکواست،  اریک،  ایبوکی با کلید واژه­های برنامه­ریزی،  آموزش،  مهارت­های زندگی، افراد کم­توانی ذهنی بودند. که در جستجوی اولیه  31 مقاله قابل مرور و بررسی انتخاب شدند. که  از بین آنها 8 مقاله به دلیل تکراری بودن و دارای همپوشانی با موضوع، 8 مقاله به دلیل غیرقابل استناد بودن و گزارش کوتاه حذف و در نهایت 15 مقاله انتخاب شدند. از بین 31 مقاله یافت شده براساس کلید واژه های مشخص شده تعداد 15 مقاله قابل مرور و بررسی بود که در زمینه علل و روش های ارزیابی و نحوه تدوین برنامه برنامه­ریزی براساس محوریت شخص مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد که تجارب بالینی حا کی از آن است که تدوین پروتکل برنامه­ریزی براساس محوریت شخص به عنوان شیوه نوین برای  آموزش مهارت های زندگی به افراد با کم توانی ذهنی ضروری است.
متن کامل [PDF 694 kb]   (12 دریافت)    
نوع مقاله: مروری سیستماتیک | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1403/9/25 | پذیرش: 1404/2/30 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb