مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 6 - ( شهریور 1404 / پیاپی 111 1404 )                   سال 14 شماره 6 صفحات 20-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rafizadeh Tafti R, Sadipour I, Asadzadeh H, Dortaj F. (2025). The effectiveness of character strengths training with a positive approach on resilience and vitality academic students. Rooyesh. 14(6), 11-20.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5882-fa.html
رفیع­ زاده تفتی رفعت، سعدی پور اسماعیل، حسن زاده حسن، درتاج فریبرز.(1404). اثربخشی آموزش توانمندی‌های منش با رویکرد مثبت‌نگر بر تاب‌آوری و سرزندگی تحصیلی دانش‌آموزان رویش روان شناسی 14 (6) :20-11

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5882-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، e.sadipour@atu.ac.ir
3- استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (17 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش توانمندی­های منش با رویکرد مثبت­نگر بر تاب­آوری و سرزندگی تحصیلی دانش­آموزان بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﻴﺶآزﻣﻮن_ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔـﺮوه گواه با پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل دانش­آموزان دختر پایه یازدهم ناحیه یک شهر یزد در سال تحصیلی 1403 -1404 بود. حجم نمونه پژوهش شامل 40 دانش­آموز دختر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه گمارده شدند (هر گروه 20 نفر). ابزار پژوهش شامل مقیاس تاب­آوری (CD- RISC) کانر و دیویسون (2003) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (AVQ) دهقانی­زاده و حسین­چاری (1391) بود. گروه گواه مداخله­ای دریافت نکرد، اما گروه آزمایش پژوهش مداخله توانمندی منش با رویکرد مثبت­نگر را (در هشت جلسه نود دقیقه­ای و هرهفته یک جلسه) دریافت کرد. برای تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر استفاده شد. یافته­ها نشان داد که در گروه آزمایش تفاوت پیش­آزمون با مرحله پس­آزمون و پیگیری برای هر پنج مولفه تاب­آوری و سرزندگی تحصیلی معنادار است (001/0=P) و به غیر از شایستگی فردی و اعتماد به غرایز بین پس­آزمون و پیگیری متغیرها در گروه­های آزمایش تفاوت وجود ندارد (05/0<P) . نتایج نشان داد که آموزش توانمندی منش با رویگرد مثبت­نگر، احتمالا درمان کارآمدی برای بهبود تاب­آوری و سرزندگی تحصیلی در دانش­آموزان است.
متن کامل [PDF 597 kb]   (11 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/10/2 | پذیرش: 1403/10/24 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb