Rafizadeh Tafti R, Sadipour I, Asadzadeh H, Dortaj F.
(2025). The effectiveness of character strengths training with a positive approach on resilience and vitality academic students. Rooyesh. 14(6), 11-20.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5882-fa.html
رفیع زاده تفتی رفعت، سعدی پور اسماعیل، حسن زاده حسن، درتاج فریبرز.
(1404). اثربخشی آموزش توانمندیهای منش با رویکرد مثبتنگر بر تابآوری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان رویش روان شناسی 14 (6) :20-11URL: http://frooyesh.ir/article-1-5882-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
2- استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران. ، e.sadipour@atu.ac.ir
3- استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده: (17 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش توانمندیهای منش با رویکرد مثبتنگر بر تابآوری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﻴﺶآزﻣﻮن_ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔـﺮوه گواه با پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه یازدهم ناحیه یک شهر یزد در سال تحصیلی 1403 -1404 بود. حجم نمونه پژوهش شامل 40 دانشآموز دختر بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه گمارده شدند (هر گروه 20 نفر). ابزار پژوهش شامل مقیاس تابآوری (CD- RISC) کانر و دیویسون (2003) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی (AVQ) دهقانیزاده و حسینچاری (1391) بود. گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد، اما گروه آزمایش پژوهش مداخله توانمندی منش با رویکرد مثبتنگر را (در هشت جلسه نود دقیقهای و هرهفته یک جلسه) دریافت کرد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها نشان داد که در گروه آزمایش تفاوت پیشآزمون با مرحله پسآزمون و پیگیری برای هر پنج مولفه تابآوری و سرزندگی تحصیلی معنادار است (001/0=P) و به غیر از شایستگی فردی و اعتماد به غرایز بین پسآزمون و پیگیری متغیرها در گروههای آزمایش تفاوت وجود ندارد (05/0<P) . نتایج نشان داد که آموزش توانمندی منش با رویگرد مثبتنگر، احتمالا درمان کارآمدی برای بهبود تابآوری و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/10/2 | پذیرش: 1403/10/24 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6