Bahadorikhosroshahi J, Tajahmad Z, Jodeyrihabibi Z. (2024). The role of brain quadrant dominance, meta-worry thoughts, and learning styles on predicting meta-cognitive strategies.
Rooyesh.
13(10), 41-50.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5890-fa.html
بهادری خسروشاهی جعفر، تاج احمد زهرا، جدیری حبیبی زهرا. نقش تسلط ربع های مغزی، افکار فرانگرانی و سبک های یادگیری در پیش بینی راهبردهای فراشناختی رویش روان شناسی 1403; 13 (10) :50-41
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5890-fa.html
1- استادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. ، jafar.b2010@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده: (304 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف نقش تسلط ربعهای مغزی، افکار فرانگرانی و سبکهای یادگیری در پیشبینی راهبردهای فراشناختی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 1404-1403 بود که از بین آنها تعداد 150 نفر به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس راهبردهای فراشناختی (MSS، کرمی، 1381)، پرسشنامه افکارفرانگرانی (MTQ، ولز، 1994)، پرسشنامه تسلط ربعهای مغزی (BDIQ، ندهرمن، 1980) و سیاهه سبکهای یادگیری (LSI2، کلب، 1985) بود. نتایج پژوهش نشان داد بین فرانگرانی، اضطراب اجتماعی و اضطراب سلامتی با راهبردهای فراشناختی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (001/0≥P). همچنین بین تسلط ربع مغزی A و B با راهبردهای فراشناختی رابطه مثبت و معنادار و بین تسلط ربع مغزی Cو D با راهبردهای فراشناختی رابطه منفی وجود دارد (001/0≥P). از سویی بین مشاهده تأملی با راهبردهای فراشناختی رابطه منفی و معنادار و بین مفهومسازی انتزاعی و آزمایشگری فعال با راهبردهای فراشناختی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0≥P). از سویی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تسلط ربع مغزی A و C و مشاهده تأملی قادرند 31% از تغییرات راهبردهای فراشناختی را در دانشجویان تبیین کنند (001/0≥P). در مجموع میتوان گفت تسلط ربعهای مغزی و سبکهای یادگیری پیشبینی کننده راهبردهای فراشناختی در افراد میباشند و با توجه به آنها میتوان راهبردهای فراشناختی را تبیین کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/10/6 | پذیرش: 1403/10/26 | انتشار الکترونیک: 1403/10/10