مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 10 - ( دی ماه 1403/ پیاپی 103 1403 )                   سال 13 شماره 10 صفحات 50-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bahadorikhosroshahi J, Tajahmad Z, Jodeyrihabibi Z. (2024). The role of brain quadrant dominance, meta-worry thoughts, and learning styles on predicting meta-cognitive strategies. Rooyesh. 13(10), 41-50.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5890-fa.html
بهادری خسروشاهی جعفر، تاج احمد زهرا، جدیری حبیبی زهرا. نقش تسلط ربع های مغزی، افکار فرانگرانی و سبک های یادگیری در پیش بینی راهبردهای فراشناختی رویش روان شناسی 1403; 13 (10) :50-41

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5890-fa.html


1- استادیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران. ، jafar.b2010@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
چکیده:   (304 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف نقش تسلط ربع­های مغزی، افکار فرانگرانی و سبک­های یادگیری در پیش­بینی راهبردهای فراشناختی انجام گرفت. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه شهید مدنی آذربایجان در سال تحصیلی 1404-1403 بود که از بین آن­ها تعداد 150 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای انتخاب شد. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس راهبردهای فراشناختی (MSS، کرمی، 1381)، پرسشنامه افکارفرانگرانی (MTQ، ولز، 1994)، پرسشنامه تسلط ربع­های مغزی (BDIQ، ندهرمن، 1980) و سیاهه سبک­های یادگیری (LSI2، کلب، 1985) بود. نتایج پژوهش نشان داد بین فرانگرانی، اضطراب اجتماعی و اضطراب سلامتی با راهبردهای فراشناختی رابطه منفی و معنادار وجود دارد (001/0P). همچنین بین تسلط ربع مغزی A و B با راهبردهای فراشناختی رابطه مثبت و معنادار و بین تسلط ربع مغزی  Cو D با راهبردهای فراشناختی رابطه منفی وجود دارد (001/0P). از سویی بین مشاهده تأملی با راهبردهای فراشناختی رابطه منفی و معنادار و بین مفهوم­سازی انتزاعی و آزمایشگری فعال با راهبردهای فراشناختی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0P). از سویی نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که تسلط ربع مغزی A و C و مشاهده تأملی قادرند 31% از تغییرات راهبردهای فراشناختی را در دانشجویان تبیین کنند (001/0P). در مجموع می­توان گفت تسلط ربع­های مغزی و سبک­­های یادگیری پیش­بینی کننده راهبردهای فراشناختی در افراد می­باشند و با توجه به آن­ها می­توان راهبردهای فراشناختی را تبیین کرد.
متن کامل [PDF 514 kb]   (154 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/10/6 | پذیرش: 1403/10/26 | انتشار الکترونیک: 1403/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb