مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 4 - ( تیر 1404 / پیاپی 109 1404 )                   سال 14 شماره 4 صفحات 122-113 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.D.REC.1403.080

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami F, Moshtaghi S. (2025). Comparing the Effectiveness of Cognitive Rehabilitation and Sensory Integration Exercises on Reading Performance and Executive Functions of Bilingual Students with Dyslexia. Rooyesh. 14(4), 113-122.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5894-fa.html
غلامی فاطمه، مشتاقی سعید. مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی و یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی دانش‌آموزان دو زبانه با اختلال خواندن رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :122-113

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5894-fa.html


1- دانش­ آموخته کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد دزفول، دانشگاه آزاد اسلامی، دزفول، ایران. ، moshtaghisaeed@iau.ac.ir
چکیده:   (14 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی توانبخشی شناختی و یکپارچگی حسی-حرکتی بر عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی دانش­آموزان دوزبانه با اختلال خواندن انجام شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش­آموزان پایه سوم دو زبانه دارای اختلال خواندن بود که در سال تحصیلی 1403-1402 در شهر اهواز مشغول به تحصیل بودند. به روش هدفمند نمونه­ای 45 نفره انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه به طور تصادفی گمارده شدند. با استفاده از چک­لیست نشانگان نارساخوانی (RLDL) سلیمی­تیموری (1386)، آزمون خواندن و نارساخوانی «نما» (RDT-NEMA) کرمی­نوری و مرادی (1384)، آزمون گام به گام جمع بندی توالی شنیداری (PASAT) دیری و همکاران (1991) و آزمون رنگ-واژه استروپ (Stroop Test)  ریدلی استروپ (1935) اقدام به جمع­آوری داده­ها شد. در تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر استفاده شد. نتایج نشان داد که هر دو مداخله بر عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی تاثیر معنادار دارند و این تاثیر در طول زمان پابرجا است (01/0>p). بین اثربخشی مداخله توانبخشی شناختی و مداخله یکپارچگی حسی-حرکتی در عملکرد خواندن و کارکردهای اجرایی دانش­آموزان تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0<p). بنابراین، تقویت عوامل اساسی شناختی و حسی با استفاده از توانبخشی شناختی و یکپارچگی حسی- حرکتی در سال­های اولیه تحصیل می­تواند رویکردی موثر در بهبود کارکردهای اجرایی و اختلال خواندن دانش­آموزان باشد.

متن کامل [PDF 540 kb]   (6 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/10/7 | پذیرش: 1404/1/10 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb