Ahmadi V, Gholipour M R, Ajam M.
(2025). Application of Educational Technologies in Cultivating Varieties of Critical and Creative Thinking: A Systematic Review Study. Rooyesh. 14(6), 231-242.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5896-fa.html
احمدی وحید، قلی پور محمدرضا، عجم میثم.
(1404). کاربست فناوریهای آموزشی در پرورش انواع تفکر انتقادی و خلاق: یک مطالعه مروری نظاممند رویش روان شناسی 14 (6) :242-231URL: http://frooyesh.ir/article-1-5896-fa.html
1- دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، vahidahmadi866@gmail.com
2- دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3- دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علومتربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (20 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، ﻣﺮور ﻣﻄﺎﻟﻌههای انجامشده ﺣﻮزه کاربست فناوریهای آموزشی در پرورش انواع تفکر انتقادی و خلاق در ایران و جهان از سال 2010 تا 2025 بوده است. بر این اساس، جستجوی مقالهها در ﭘﺎﻳﮕﺎهﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻣﻌﺘبر داخلی و خارجی (مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مگایران، نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، اریک، ساینسدایرکت، فرانسیس و تیلور، گوگلاسکولار) با جستجوی ﻛﻠﻤﺎت کلیدی فناوری آموزشی، تفکر انتقادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تفکر خلاق و معادل انگلیسی آنها اﻧﺠﺎم شده است. ارزیابی کیفی مقالهها با استفاده از چکلیست کارلسون و همکاران (2007) صورت پذیرفته است. در این مرور 60 مقاله شناسایی شد که بعد از بررسی عناوین، درنظرگرفتن معیارهای ورود و خروج و بررسی کامل مقالهها، در نهایت 20 مقاله وارد مطالعه شد. براساس مرور پژوهشهای انجام شده، تجزیهوتحلیل این اسناد بر 27 محور پایه و سه محور فرعی تأکید داشت. محورهای پایـه در قالب 3 محور فرعی مهارتهای شناختی و فراشناختی، یادگیری و موفقیت تحصیلی و بُعد انگیزشی در زمینـۀ محور اصلی پژوهش، یعنی کاربست فناوریهای آموزشی در پرورش انواع تفکر انتقادی و خلاق سازماندهی شدنـد. فناوریهای آموزشی میتواند در تفکر انتقادی، تحول ایجاد کند اما باید توجه بیشتری به حوزۀ فناوریهای آموزشی بهویژه واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و بازیوارسازی شود. برنامههای درسی باید براساس پیشرفتهای فناوریهای آموزشی طراحی و تدریس شوند تا بتوان تفکر انتقادی و خلاق دانشآموزان را به نحو بهتری پرورش داد.
نوع مقاله:
مروری سیستماتیک |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/10/7 | پذیرش: 1404/3/7 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6