مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 6 - ( شهریور 1404 / پیاپی 111 1404 )                   سال 14 شماره 6 صفحات 242-231 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi V, Gholipour M R, Ajam M. (2025). Application of Educational Technologies in Cultivating Varieties of Critical and Creative Thinking: A Systematic Review Study. Rooyesh. 14(6), 231-242.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5896-fa.html
احمدی وحید، قلی پور محمدرضا، عجم میثم.(1404). کاربست فناوری‌های آموزشی در پرورش انواع تفکر انتقادی و خلاق: یک مطالعه مروری نظام‌مند رویش روان شناسی 14 (6) :242-231

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5896-fa.html


1- دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، vahidahmadi866@gmail.com
2- دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3- دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (20 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، ﻣﺮور ﻣﻄﺎﻟﻌه‌های انجام‌شده ﺣﻮزه کاربست فناوری‌های آموزشی در پرورش انواع تفکر انتقادی و خلاق در ایران و جهان از سال 2010 تا 2025  بوده است. بر این اساس، جستجوی مقاله‌ها در ﭘﺎﻳﮕﺎه‌ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻣﻌﺘبر داخلی و خارجی  (مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مگ‌ایران، نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، اریک، ساینس‌دایرکت، فرانسیس و تیلور، گوگل‌اسکولار) با جستجوی ﻛﻠﻤﺎت کلیدی فناوری آموزشی، تفکر انتقادی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و تفکر خلاق و معادل انگلیسی آنها اﻧﺠﺎم شده است. ارزیابی کیفی مقاله‌ها با استفاده از چک‌لیست کارلسون و همکاران (2007) صورت پذیرفته است. در این مرور 60 مقاله شناسایی شد که بعد از بررسی عناوین، درنظرگرفتن معیار‌های ورود و خروج و بررسی کامل مقاله‌ها، در نهایت 20 مقاله وارد مطالعه شد. براساس مرور پژوهش‌های انجام شده، تجزیه‌وتحلیل این اسناد بر 27  محور پایه و سه محور فرعی تأکید داشت. محور‌های پایـه در قالب 3 محور فرعی مهارت‌های شناختی و فراشناختی، یادگیری و موفقیت تحصیلی و  بُعد انگیزشی در زمینـۀ محور اصلی پژوهش، یعنی کاربست فناوری‌های آموزشی در پرورش انواع تفکر انتقادی و خلاق سازمان‌دهی شدنـد. فناوری‌های آموزشی می‌تواند در تفکر انتقادی، تحول ایجاد کند اما باید توجه بیشتری به حوزۀ فناوری‌های آموزشی به‌ویژه واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و بازی‌وارسازی شود. برنامه‌های درسی باید براساس پیشرفت‌های فناوری‌های آموزشی طراحی و تدریس شوند تا بتوان تفکر انتقادی و خلاق دانش‌آموزان را به نحو بهتری پرورش داد.
متن کامل [PDF 643 kb]   (11 دریافت)    
نوع مقاله: مروری سیستماتیک | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/10/7 | پذیرش: 1404/3/7 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb