مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 6 - ( شهریور 1404 / پیاپی 111 1404 )                   سال 14 شماره 6 صفحات 30-21 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari M, Abdollahi A, Hosseinian S. (2025). The mediating role of forgiveness in the relationship between interpersonal mindfulness and anger rumination in Tehran students. Rooyesh. 14(6), 21-30.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5902-fa.html
اکبری مریم، عبداللهی عباس، حسینیان سیمین.(1404). نقش واسطه‌ای بخشودگی در رابطه بین ذهن‌آگاهی بین‌فردی و نشخوار خشم در دانشجویان شهر تهران رویش روان شناسی 14 (6) :30-21

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5902-fa.html


1- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2- استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. ، a.abdollahi@alzahra.ac.ir
3- استاد گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده:   (17 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی بخشودگی در رابطه‌ی بین ذهن‌آگاهی بین‌فردی و نشخوار خشم در دانشجویان شهر تهران انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه‌ی‌ آماری پژوهش را کلیه‌ی دانشجویان دانشگاه الزهرا تهران، در سال 1403 تشکیل داد که از بین آن‌ها به صورت دردسترس 262 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. در جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های نشخوار خشم ساکودولسکی (2001، ساکودولسکی، ARSبخشودگی (2005، هارتلند، HFS) و ذهن‌آگاهی بین‌فردی (2018، پراتسچر و همکاران، IMSاستفاده شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی پژوهش از برازش مطلوب برخوردار بود. هم‌چنین یافته‌ها نشان داد مسیر ذهن‌آگاهی بین‌فردی به نشخوار خشم منفی و معنی­دار است (05/0>P). مسیر ذهن‌آگاهی بین‌فردی به بخشودگی مثبت و معنی­دار است (05/0>P). به همین صورت می­توان مشاهده کرد مسیر مستقیم بخشودگی به نشخوار خشم  منفی و معنی دار است (05/0>P). نتایج دیگر نشان  داد که اثر غیرمستقیم متغیر ذهن‌آگاهی بین‌فردی به متغیر پس فکرهای خشم از طریق بخشودگی معنی­دار است (05/0 p). اثر غیرمستقیم متغیر ذهن‌آگاهی بین‌فردی به متغیر افکار تلافی جویانه از طریق بخشودگی معنی­دار است (05/0 p). اثر غیرمستقیم متغیر ذهن‌آگاهی بین‌فردی به متغیر خاطره‌های خشم از طریق بخشودگی معنی­دار است (05/0 p). اثر غیرمستقیم متغیر ذهن‌آگاهی بینفردی به متغیر شناختن علت ها نیز از طریق بخشودگی نیز معنی­دار بود (05/0 p). از یافته‌های فوق می‌توان نتیجه گرفت که ذهن‌آگاهی بین‌فردی می‌تواند از طریق بخشودگی بر نشخوار خشم در دانشجویان دانشگاه الزهرا تهران اثر بگذارد.
متن کامل [PDF 669 kb]   (7 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1403/10/10 | پذیرش: 1403/12/8 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb