Ghasemzadeh M, Shahian H, Bakhshipour Roudsari A.
(2025). The mediating role of mindfulness in the relationship between attachment styles and nomophobia among students. Rooyesh. 14(5), 53-62.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5906-fa.html
قاسم زاده محسن، شاهیان هیوا، بخشیپور رودسری عباس.
(1404). نقش میانجی ذهن آگاهی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و نوموفوبیا در دانشجویان رویش روان شناسی 14 (5) :62-53URL: http://frooyesh.ir/article-1-5906-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
2- استاد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. ، abbas.bakhshipour@gmail.com
چکیده: (27 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش میانجی ذهنآگاهی در رابطه بین سبکهای دلبستگی و نوموفوبیا در دانشجویان انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری در این تحقیق متشکل از دانشجویان دانشگاه تبریز در سال 1403 بود که تعداد 220 نفر به روش نمونهگیری دردسترس، مشارکت داشتند. جهت جمع آوری دادهها از پرسشنامه نوموفوبیا (NMP-Q؛ یلدریم و کوریا، 2015)، مقیاس ذهنآگاهی (MAAS؛ ریان و براون، 2003) و پرسشنامه دلبستگی بزرگسالان (AAQ؛ هازان و شاور، 1987) استفاده شد. تحلیل دادهها به روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار بود. نتایج اثرات مستقیم نشان داد که سبکهای دلبستگی اضطرابی و اجتنابی بهصورت مثبت و معنادار و سبک دلبستگی ایمن بهطور منفی و معنادار بر نوموفوبیا اثر داشتند (05/0>P). همچنین ذهنآگاهی بهطور منفی و معنادار بر نوموفوبیا اثر مستقیم داشت (05/0>P). نتایج دیگر گویای این بود که دلبستگیهای اضطرابی و اجتنابی بهطور منفی و دلبستگی ایمن بهطور مثبت بر ذهنآگاهی اثر مستقیم و معنادار داشتند (05/0>P). نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که دلبستگیهای اضطرابی، اجتنابی و ایمن بهطور معنادار با نقش میانجی ذهنآگاهی بر نوموفوبیا اثر غیر مستقیم داشتند (05/0>P). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که سبکهای دلبستگی بهصورت غیر مستقیم و با نقش میانجی ذهنآگاهی بر نوموفوبیا اثر دارند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/10/11 | پذیرش: 1403/10/30 | انتشار الکترونیک: 1404/5/10