Langroudian S, Azadi M, Dolatian M, Mousazadeh Z. (2025). The effectiveness of group training based on transactional analysis on creating a difference between self and fetus and presenting maternal feelings in pregnant women.
Rooyesh.
13(12), 55-62.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5915-fa.html
لنگرودیان سارا، آزادی مهران، دولتیان ماهرخ، موسی زاده زهره. اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل بر ایجاد تفاوت میان خود و جنین و ارائه احساس مادر در زنان باردار رویش روان شناسی 1403; 13 (12) :62-55
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5915-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی بالینی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Mehran.azadi@gmail.com
3- استاد، مرکز تحقیقات مامایی و بهداشت باروری، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران.
4- دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران.
چکیده: (190 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل بر ایجاد تفاوت میان خود و جنین و ارائه احساس مادر در زنان باردار بود. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش کلیهی زنان با بارداری اول مراجعهکننده به مراکز منتخب بهداشت و درمان شهر تهران در سال 1402 بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب شدند. این تعداد در دو گروه آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل و گروه گواه بهطور تصادفی جایگزین شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه دلبستگی مادر به جنین (MFAS، کرانلی، 1981) جمعآوری شد. مداخله آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل در 8 جلسه 90 دقیقه و هفتهای یکبار برگزار شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان داد تفاوت بین مرحله پیشآزمون و پسآزمون ایجاد تفاوت میان خود و جنین، معنادار بوده است (05/0>P). همچنین تفاوت بین مرحله پیشآزمون و پسآزمون ارائه احساس مادر و پیشآزمون پیگیری ارائه احساس مادر نیز معنادار بوده است (05/0>P). از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل بر بهبود ایجاد تفاوت میان خود و جنین و ارائه احساس مادر در زنان باردار موثر و ماندگار است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1403/10/14 | پذیرش: 1403/10/25 | انتشار الکترونیک: 1403/12/10