مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 12 - ( اسفند 1403 / پیاپی 105 1403 )                   سال 13 شماره 12 صفحات 62-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Langroudian S, Azadi M, Dolatian M, Mousazadeh Z. (2025). The effectiveness of group training based on transactional analysis on creating a difference between self and fetus and presenting maternal feelings in pregnant women. Rooyesh. 13(12), 55-62.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5915-fa.html
لنگرودیان سارا، آزادی مهران، دولتیان ماهرخ، موسی زاده زهره. اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل بر ایجاد تفاوت میان خود و جنین و ارائه احساس مادر در زنان باردار رویش روان شناسی 1403; 13 (12) :62-55

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5915-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار، گروه روان­شناسی بالینی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Mehran.azadi@gmail.com
3- استاد، مرکز تحقیقات مامایی و بهداشت باروری، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، تهران، ایران.
4- دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه امام صادق، تهران، ایران.
چکیده:   (190 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل بر ایجاد تفاوت میان خود و جنین و ارائه احساس مادر در زنان باردار بود. این پژوهش از نوع  نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون، پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری 3 ماهه بود. جامعه آماری پژوهش کلیه‌ی زنان با بارداری اول مراجعه‌کننده به مراکز منتخب بهداشت و درمان شهر تهران در سال 1402 بود که از ‌بین آنها با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 30 نفر انتخاب شدند. این تعداد در دو گروه آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل و گروه گواه به‌طور تصادفی جایگزین شدند. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه دلبستگی مادر به جنین (MFAS، کرانلی، 1981) جمع‌آوری شد. مداخله آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل در 8 جلسه 90 دقیقه و هفته‌ای یک‌بار برگزار شد. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. یافته­ها نشان داد تفاوت بین مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون ایجاد تفاوت میان خود و جنین، معنادار بوده است (05/0>P). همچنین تفاوت بین مرحله پیش­آزمون و پس­آزمون ارائه احساس مادر و پیش­آزمون پیگیری ارائه احساس مادر نیز معنادار بوده است (05/0>P). از یافته­های فوق می­توان نتیجه گرفت  آموزش گروهی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل بر بهبود ایجاد تفاوت میان خود و جنین و ارائه احساس مادر در زنان باردار موثر و ماندگار است.
 
متن کامل [PDF 463 kb]   (102 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1403/10/14 | پذیرش: 1403/10/25 | انتشار الکترونیک: 1403/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb