Ranjbar N, Jarareh J, Hamidi F.
(2025). Prediction of anxiety of elementary school children based on cognitive flexibility and self- differentiation of mothers. Rooyesh. 14(8), 21-28.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5924-fa.html
1- کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.
2- دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران. ، jararehj@gmail.com
3- دانشیار روانشناسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی، تهران، ایران.
چکیده: (30 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اضطراب کودکان ابتدایی بر اساس انعطافپذیری شناختی و تمایزیافتگی خود مادران انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی از نوع تحلیل رگرسیون بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه مادران دانش آموزان دختر پایه پنجم و ششم مقطع ابتدایی در مدارس شهر آباده در سال تحصیلی 1403-1402 بودند که به روش نمونهگیری در دسترس تعداد 219 نفر انتخاب و پرسشنامه را تکمیل کردند. ابزارهای این پژوهش شامل مقیاس اضطراب کودکان (SCAS، اسپنس، 1997)، سیاهه انعطافپذیری شناختی (CFI، دنیس و واندروال، 2010) و سیاهه تمایزیافتگی خود (DSI، اسکورن و فریندلندر، 2009) بودند. دادهها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین انعطافپذیری شناختی و تمایزیافتگی خود مادران با اضطراب کودکان رابطه منفی و معناداری وجود دارد (01/۰p‹). همچنین انعطافپذیری شناختی و تمایزیافتگی خود مادران در مجموع 39 درصد از تغییرات اضطراب کودکان را تبیین کردند (۰01/۰p‹). این نتایج نشان میدهد که انعطافپذیری شناختی و تمایزیافتگی خود مادران میتوانند تبیین کننده اضطراب کودکان ابتدایی باشند و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامههای کاهش اضطراب کودکان ابتدایی ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1403/10/17 | پذیرش: 1403/10/25 | انتشار الکترونیک: 1404/8/10