Ethics code: IR.IAU.B.REC.1403.004
Jamehbozorg A, Mahvi Shirazi M, Piriaei H. (2025). The effectiveness of time perspective training on academic commitment and engagement in students with low academic performance.
Rooyesh.
13(12), 119-126.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5938-fa.html
جامه بزرگ امیر، محوی شیرازی مجید، پیریائی حسن. اثربخشی آموزش چشمانداز زمان بر تعهد و مشغولیت تحصیلی در دانشآموزان پسر با عملکرد تحصیلی پایین رویش روان شناسی 1403; 13 (12) :126-119
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5938-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد بوئین زهرا، دانشگاه آزاد اسلامی، بوئین زهرا، ایران. ، Mshtu7357@gmail.com
3- استادیار، گروه ریاضی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.
چکیده: (218 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش چشمانداز زمان بر تعهد و مشغولیت تحصیلی در دانشآموزان پسر با عملکرد تحصیلی پایین انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون - پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر با عملکرد تحصیلی پایین در پایهی نهم شهرستان بهار در سالتحصیلی ۱۴۰3-۱۴۰2 بود. حجم نمونه مورد نیاز برای هر گروه 15 نفر و مجموعاً 30 نفر دانشآموز تعیین شد (30=n)؛ ابتدا به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب و پس از غربالگری به شیوه تصادفی ساده در گروههای کنترل و آزمایش جایدهی شدند. جهت جمعآوری دادهها از مقیاس تعهد تحصیلی (ACS؛ وگل و هیومن-وگل، 2016) و پرسشنامه مشغولیت تحصیلی (SEI؛ سالملا آرو و آپادایا، 2012) استفاده شد. گروه آزمایش به مدت ده جلسه 60 دقیقهای یک بار در هفته آموزش چشم انداز زمان را به صورت گروهی دریافت کردند و گروه کنترل هیچگونه مداخلهای دریافت نکرد. تحلیل دادهها با آزمون آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیره انجام شد. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین نمرات پس آزمون تعهد و مشغولیت تحصیلی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت. در مجموع میتوان نتیجه گرفت که آموزش چشمانداز زمان نقش موثری بر تعهد و مشغولیت تحصیلی در دانشآموزان با عملکرد تحصیلی پایین داشته است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1403/10/23 | پذیرش: 1403/11/15 | انتشار الکترونیک: 1403/12/10