Golkar F, Bahrami Hidaji M, Kakavand A, Mansoobifar M, Zam F.
(2025). Predicting Internet Addiction Based on Cognitive Flexibility and Practical Obsessions in High School Students. Rooyesh. 14(8), 99-108.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5945-fa.html
گلکار فرزانه، بهرامی هیدجی مریم، کاکاوند علیرضا، منصوبی فر محسن، زم فاطمه.
(1404). پیشبینی اعتیاد به اینترنت براساس انعطاف پذیری شناختی و وسواس فکری عملی در دانش-آموزان دوره متوسطه رویش روان شناسی 14 (8) :108-99URL: http://frooyesh.ir/article-1-5945-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران. ، ar.kakavand@soc.ikiu.ac.ir
4- استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده: (34 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس انعطاف پذیری شناختی و وسواس فکری عملی در دانشآموزان دوره متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. تعداد افراد نمونه 200 نفر بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (IAT، یانگ، 1998)، انعطاف پذیری شناختی (CFI، دنیس و همکاران، 2010) و وسواس جبری مادزلی (MOCI، هاجسون و همکاران، 1977) بود. تجزیهوتحلیل دادهها به روش تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان انجام گرفت. یافتهها نشان داد که ایجاد جایگزین، کنترل، ادراک جایگزین، وارسی، شستشو، کندی/ تکرار و شک و تردید توان پیشبینی اعتیاد به اینترنت را دارند (05/0>p) و این متغیرها در مجموع 8/26 درصد واریانس اعتیاد به اینترنت را تبیین میکنند. بنابراین، با توجه به رابطه معنیدار انعطافپذیری شناختی و وسواس فکری عملی با اعتیاد به اینترنت درمانگران و مشاوران میتوانند در مسیر بهبود انعطاف پذیری روانشناختی و وسواس فکری عملی در راستای کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان حرکت کنند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1403/10/25 | پذیرش: 1403/11/13 | انتشار الکترونیک: 1404/8/10