مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 8 - ( آبان 1404/ پیاپی 113 1404 )                   سال 14 شماره 8 صفحات 108-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Golkar F, Bahrami Hidaji M, Kakavand A, Mansoobifar M, Zam F. (2025). Predicting Internet Addiction Based on Cognitive Flexibility and Practical Obsessions in High School Students. Rooyesh. 14(8), 99-108.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5945-fa.html
گلکار فرزانه، بهرامی هیدجی مریم، کاکاوند علیرضا، منصوبی فر محسن، زم فاطمه.(1404). پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت براساس انعطاف پذیری شناختی و وسواس فکری عملی در دانش-آموزان دوره متوسطه رویش روان شناسی 14 (8) :108-99

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5945-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایران. ، ar.kakavand@soc.ikiu.ac.ir
4- استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران.
چکیده:   (34 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس انعطاف پذیری شناختی و وسواس فکری عملی در دانش­آموزان دوره متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش­آموزان دوره متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1401 تشکیل دادند. تعداد افراد نمونه 200 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای مورداستفاده پرسشنامه اعتیاد به اینترنت (IAT، یانگ، 1998)، انعطاف پذیری شناختی (CFI، دنیس و همکاران، 2010) و وسواس جبری مادزلی (MOCI، هاجسون و همکاران، 1977) بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها به روش تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد که ایجاد جایگزین، کنترل، ادراک جایگزین، وارسی، شستشو، کندی/ تکرار و شک و تردید توان پیش‌بینی اعتیاد به اینترنت را دارند (05/0>p) و این متغیرها در مجموع 8/26 درصد واریانس اعتیاد به اینترنت را تبیین می­کنند. بنابراین، با توجه به رابطه معنی‌دار انعطاف­پذیری شناختی و وسواس فکری عملی با اعتیاد به اینترنت درمانگران و مشاوران می‌توانند در مسیر بهبود انعطاف پذیری روانشناختی و وسواس فکری عملی در راستای کاهش اعتیاد به اینترنت دانش آموزان حرکت کنند.
متن کامل [PDF 567 kb]   (31 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1403/10/25 | پذیرش: 1403/11/13 | انتشار الکترونیک: 1404/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb