Rajabi E, Nokani M, Jamilian H, Alavizadeh M.
(2025). The mediating role of attention in the relationship between mood and character and emotion regulation in children with attention deficit/hyperactivity disorder. Rooyesh. 14(7), 33-42.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5952-fa.html
رجبی الناز، نوکنی مصطفی، جمیلیان حمیدرضا، علوی زاده محمدرضا.
(1404). نقش واسطهای توجه در رابطه خلق و منش با تنظیم هیجان در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی رویش روان شناسی 14 (7) :42-33URL: http://frooyesh.ir/article-1-5952-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
2- استادیار، گروه روان پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران. ، Hajinokani@yahoo.com
3- استاد، گروه روان پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، اراک، ایران.
4- استادیار، گروه روانشناسی ورزشی، موسسه عصب روان شناسی بالینی ورزشی، تهران، ایران.
چکیده: (17 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای توجه در رابطه خلق و منش با تنظیم هیجان در کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی بود. روش پژوهش توصیفی_همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل تمامی کودکان 7 تا 10 ساله دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی مراجعهکننده به کلینیک روانپزشکی کودکان در منطقه 2 تهران در سال 1403 بودند که بر اساس جدول کرجسی و مورگان تعداد 220 نفر از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه خلق و خو و منش (TCI، کنستانتینو و همکاران، 2002)، تنظیم هیجان (CERQ، گراس و جان، 2003) و اختلال کم توجهی (CADHDQ، کانزر، 1990) بود. تحلیل دادهها با استفاده از مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی پژوهش از برازش مطلوب برخوردار بود. همچنین یافتهها نشان داد که خلق و منش بر توجه و تنظیم هیجان تأثیر مثبت و معنادار داشت (01/0p<). همچنین تأثیر خلق و منش به واسطه توجه بر تنظیم هیجان مثبت و معنادار بود (01/0p<). از یافتهها میتوان نتیجه گرفت که خلق و منش و توجه نقش کلیدی در پیشبینی تنظیم هیجان کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی دارند و بر همین اساس توجه بیشتر مراکز مشاوره به این متغیرها در جهت بهبود عملکرد کودکان دارای اختلال نقص توجه/بیش فعالی ضروری بنظر میرسد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/10/27 | پذیرش: 1403/11/28 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10