Montazeri Hadshi V, Taghvaei D, Sheykhan R. (2025). Comparing the effectiveness of mindfulness-based cognitive behavioral therapy and unified transdiagnostic treatment on body image concerns in adolescents with social anxiety disorder.
Rooyesh.
14(4), 181-190.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5965-fa.html
منتظری هدشی وحید، تقوایی داوود، شیخان ریحانه. مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان فراتشخیصی یکپارچه-نگر بر نگرانی از تصویر بدن نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :190-181
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5965-fa.html
1- گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2- گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران. ، davoodtaghvaei@yahoo.com
3- گروه روانشناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
چکیده: (18 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهنآگاهی و درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر بر نگرانی از تصویر بدن نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﻴﺶآزﻣﻮن_ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔـﺮوه کنترل با دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعهکننده به مراکز مشاوره در منطقه 3 شهر تهران در سال 1402-1401 بود. حجم نمونه شامل 45 نفر (هر گروه 15 نفر) بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه جایگذاری شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه نگرانی از تصویر بدنی (BICI) لیتلتون و همکاران (2005) بود. گروه درمان شناختی رفتاری مبتنی بر ذهنآگاهی 8 جلسه 2 ساعته و گروه درمان فراتشخیصی یکپارچهنگر نیز 12 جلسه یک ساعته مداخله دریافت کردند. نتایج تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر نشان داد که تفاوت میانگین پیشآزمون هر دو مولفه نگرانی از تصویر بدن با پسآزمون و پیگیری معنادار است (05/0>P) ولی بین پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0<P). همچنین نتایج نشان داد برای هر دو مولفه تفاوت گروههای آزمایش با گروه گواه معنادار است (05/0>P) ولی بین دو گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0<P). نتایج بیانگر این بود که هر دو مداخله پژوهش حاضر احتمالا درمان کارآمدی برای بهبود نگرانی از تصویر بدن نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/11/2 | پذیرش: 1403/11/23 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10