Seyfi Kordlar Z, Baradaran M, Kiamarsi A, Kazemi R.
(2025). The effectiveness of mindfulness-based cognitive therapy on perceived stress, cognitive fusion, in girls with premenstrual dysphoric disorder. Rooyesh. 14(8), 129-138.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5972-fa.html
سیفی کردلر زهرا، برادران مجید، کیامرثی آذر، کاظمی رضا.
(1404). اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ادراکشده و همجوشی شناختی در دختران مبتلا به اختلال ملال پیش از قاعدگی رویش روان شناسی 14 (8) :138-129URL: http://frooyesh.ir/article-1-5972-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، baradaran@pnu.ac.ir
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
4- استادیار گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده: (3 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ادراکشده و همجوشی شناختی در دختران مبتلا به اختلال ملال پیش از قاعدگی بود. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. بدین منظور، از جامعه آماری دختران مبتلا به اختلال ملال پیش از قاعدگی دانشگاه آزاد واحد تالش در محدوده سنی 18 تا 25 سال در سال 1402، تعداد 40 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه 20 نفره آزمایش و کنترل گمارده شدند. گروه آزمایش، مداخله شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی را طی دو ماه در 8 جلسه 2 ساعته، هفتهای یکبار دریافت کردند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه ابزار غربالگری ملال پیش از قاعدگی ستینر و همکاران (2003، PSST) و پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (2008، PSS) و همجوشی شناختی گیلاندرز و همکاران (2014، CFS)، استفاده شد. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون استرس ادراک شده و همجوشی شناختی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت. بر این اساس، شناختدرمانی مبتنی بر ذهنآگاهی مداخلهای مؤثر در دختران مبتلا به اختلال ملال پیش از قاعدگی میباشد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/11/7 | پذیرش: 1403/12/4 | انتشار الکترونیک: 1404/8/20