مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 8 - ( آبان 1404/ پیاپی 113 1404 )                   سال 14 شماره 8 صفحات 78-69 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gharehvaisie S, Veiskarami H A, Ghadampour E. (2025). The feasibility of educational package based on female students empowerment on improving the five social skills of adolescent girls. Rooyesh. 14(8), 69-78.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5985-fa.html
قره ویسی سمیرا، ویس کرمی حسن علی، قدم پور عزت اله.(1404). امکان‌سنجی بسته آموزشی مبتنی بر توانمندسازی دانش‌آموزان بر بهبود مهارت‌های پنج‌گانه اجتماعی نوجوانان دختر رویش روان شناسی 14 (8) :78-69

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5985-fa.html


1- دانشجوی دکترای روان­شناسی تربیتی، گروه روان ­شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم­ آباد، ایران.
2- دانشیار، گروه روان­ شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم­ آباد، ایران. ، veiskarami.h@lu.ac.ir
3- استاد، گروه روان شناسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده:   (5 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف امکان سنجی بسته آموزشی مبتنی بر توانمندسازی دانش­آموزان بر مهارت­های پنج­گانه اجتماعی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش ­آزمون - پس آزمون و گروه کنترل بود.. جامعۀ پژوهش را کلیه دانش­آموزان دختر متوسطه ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر سنندج در سال 1403-1402 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت خوشه­ای چندمرحله­ای 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و به طور تصادفی در گروه آزمایشی و گروه کنترل جایگذاری شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه مهارت­های اجتماعی (MESSY، ماتسون و همکاران، 1983) و بسته آموزشی مبتنی بر توانمندسازی دانش­آموزان بود. برای تحلیل داده­ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون، بین میانگین مولفه­های مهارت­ اجتماعی مناسب، رفتارهای غیر اجتماعی، پرخاشگری، برتری طلبی و روابط با همسالان در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد (01/0>p). با توجه به نتایج به دست آمده می­توان از این بسته آموزشی به عنوان ابزاری جهت ارتقای مهارت­های پنج­گانه اجتماعی در مراکز آموزشی بهره برد.

متن کامل [PDF 516 kb]   (3 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1403/11/11 | پذیرش: 1404/1/10 | انتشار الکترونیک: 1404/8/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb