مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 4 - ( تیر 1404 / پیاپی 109 1404 )                   سال 14 شماره 4 صفحات 72-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Behzadi Nejad M, Robat Mili S, Khanipour H. (2025). The mediating role of mentalization in the relationship between defense mechanisms and tendency towards risky behaviors in university students. Rooyesh. 14(4), 63-72.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6033-fa.html
بهزادی نژاد منصوره، رباط میلی سمیه، خانیپور حمید. نقش میانجی ذهنی سازی در رابطه مکانیزم‌های دفاعی و گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشجویان رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :72-63

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6033-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
2- گروه حکمرانی سلامت و رفاه، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، robatmili.s@ut.ac.ir
3- گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (24 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی ذهنی­سازی در رابطه مکانیزم­های دفاعی و گرایش به رفتارهای پرخطر در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدل­یابی ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشجویان کارشناسی 18 تا 24 سال دانشگاه­های آزاد سطح شهر تهران در سال تحصیلی 1402-1403 بود. از این جامعه تعداد 410 نفر به روش نمونه­گیری دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابرازهای پژوهش شامل پرسشنامه سبک­های دفاعی (DSQ) اندروز و همکاران (1993)، مقیاس خطرپذیری (RS) زاده محمدی و احمدآبادی (1387) و پرسشنامه ذهنی­سازی (MQ) فوناگی و همکاران (1998) بود. از تحلیل معادلات ساختاری برای تحلیل داده­ها استفاده شد. نتایج بیانگر برازش مطلوب مدل پژوهش بود. نتایج نشا دهندۀ معناداری اثرمستقیم مکانیزم­های دفاعی و ذهنی­سازی بر گرایش به رفتارهای پرخطر بود (01/0>P). همچنین نتایج بیانگر معناداری اثر غیرمستقیم مکانیزم­های دفاعی رشدیافته و رشدنایافته (05/0<P) و عدم معناداری مکانیزم­های دفاعی روان­آزرده (05/0<P) بر گرایش به رفتارهای پرخطر با میانجی­گری ذهنی­سازی بود. این نتایج نشان می­دهد که ذهنی­سازی با توجه به نقش مکانیزم­های دفاعی می­تواند تبیین­کننده گرایش به رفتارهای پرخطر دانشجویان باشد.
متن کامل [PDF 700 kb]   (21 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1403/11/23 | پذیرش: 1403/12/12 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb