1- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. ، makhavant88@gmail.com
3- دانشیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده: (37 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تعیین ویژگیها و نقشهای معلم دگرگونساز بود. روش مطالعه، کاربردی و کیفی بود که با روش فراترکیب صورت پذیرفت. حوزه بررسی این مطالعه مقالات پژوهشی بین سالهای 1998 تا 2025 بود. با استفاده از رویکرد هدفمند و تا رسیدن به اشباع و بهرهگیری از نگرش یکپارچهسازی و مدل فراترکیب سندلوسکی و باروسو (2007)، تعداد 29 مقاله (از تعداد 134 مقاله اولیه بررسی شده) وارد مرحله نهایی تحلیل شدند. دادههای کیفی در قالب کدهای اولیه و ثانویه، مقولههای میانی و اصلی با استفاده از نرمافزار اطلس تحلیل شدند. مقدار شاخص کاپا در این پژوهش 89/0 بود. نتایج نشان داد، معلم دگرگونساز با مقولههای تسهیلگری (راهنمای موثر؛ سازماندهی یادگیری؛ بهینهسازی فرایند یادگیری و خالق فرصت یادگیری)؛ تفکر دگرگونساز (انعطافپذیری؛ تجربهمحوری؛ دگرگونسازی؛ خودتغییری؛ عامل بودن؛ دگرتاثیری و عاملیت تغییر)؛ ساخت محیط دگرگونساز (امنیت؛ اعتماد و آرامش؛ محرک یادگیری؛ مدیریت روابط؛ الگو بودن و انگیزه) و یادگیرنده محوری (ارتقای تفکر انتقادی؛ نوآوری محوری در یادگیری، مهارت محوری و توجه به یادگیرنده) تعریف میشود. در نتیجه با توجه به مقولههای اصلی و میانی بدست آمده، میتوان به باز تعریف معلم در سطح عملیاتی و تغییر موثر در نظام آموزش معلمان اقدام نمود.
نوع مقاله:
کیفی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/11/28 | پذیرش: 1403/12/23 | انتشار الکترونیک: 1404/8/10