مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 8 - ( آبان 1404/ پیاپی 113 1404 )                   سال 14 شماره 8 صفحات 40-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi L, Akhavan Tafti M, Hashemi Z. (2025). Characteristics and Roles of a Transformative Teacher: A Meta-Synthesis Study. Rooyesh. 14(8), 29-40.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6044-fa.html
محمدی لیلا، اخوان تفتی مهناز، هاشمی زهرا.(1404). ویژگی ها و نقش های معلم دگرگون ساز: یک مطالعه فراترکیب رویش روان شناسی 14 (8) :40-29

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6044-fa.html


1- دانشجوی دکترای روان­شناسی تربیتی، گروه روان­شناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2- استاد، گروه روان­شناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران. ، makhavant88@gmail.com
3- دانشیار، گروه روان­شناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
چکیده:   (37 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تعیین ویژگی­ها و نقش­های معلم دگرگون­ساز بود. روش مطالعه، کاربردی و کیفی بود که با روش فراترکیب صورت پذیرفت. حوزه بررسی این مطالعه مقالات پژوهشی بین سال‌های 1998 تا 2025 بود. با استفاده از رویکرد هدفمند و تا رسیدن به اشباع و بهره‌گیری از نگرش یکپارچه‌سازی و مدل فراترکیب سندلوسکی و باروسو (2007)، تعداد 29 مقاله (از تعداد 134 مقاله اولیه بررسی شده) وارد مرحله نهایی تحلیل شدند. داده­های کیفی در قالب کدهای اولیه و ثانویه، مقوله­های میانی و اصلی با استفاده از نرم­افزار اطلس تحلیل شدند. مقدار شاخص کاپا در این پژوهش 89/0 بود. نتایج نشان داد، معلم دگرگون­ساز با مقوله­های تسهیل­گری (راهنمای موثر؛ سازماندهی یادگیری؛ بهینه­سازی فرایند یادگیری و خالق فرصت یادگیری)؛ تفکر دگرگون­ساز (انعطاف­پذیری؛ تجربه­محوری؛ دگرگون­سازی؛ خودتغییری؛ عامل بودن؛ دگرتاثیری و  عاملیت تغییر)؛ ساخت محیط دگرگون­ساز (امنیت؛ اعتماد و آرامش؛ محرک یادگیری؛ مدیریت روابط؛ الگو بودن و انگیزه) و یادگیرنده محوری (ارتقای تفکر انتقادی؛ نوآوری محوری در یادگیری، مهارت محوری و توجه به یادگیرنده) تعریف می­شود. در نتیجه با توجه به مقوله­های اصلی و میانی بدست آمده، می­توان به باز تعریف معلم در سطح عملیاتی و تغییر موثر در نظام آموزش معلمان اقدام نمود.
متن کامل [PDF 528 kb]   (26 دریافت)    
نوع مقاله: کیفی | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/11/28 | پذیرش: 1403/12/23 | انتشار الکترونیک: 1404/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb