هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه تحریفهای شناختی در دانشجویان بود. پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع مطالعات روانسنجی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در سال تحصیلی 1403-1402 بود. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 395 نفر انتخاب شدند و به فرم آنلاین پرسشنامه تحریفهای شناختی (CD-Quest، دیاولیویرا و همکاران، 2015)، زیرمقیاس افسردگی چک لیست نشانههای اختلالهای روانی (SCL-90، دروگاتیس و همکاران، 1973) و مقیاس رضایت از زندگی (SWLS، دینر و همکاران، 1985) پاسخ دادند. روایی پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی و روایی همزمان بررسی شد و پایایی پرسشنامه با بهرهگیری از ضریب آلفای کرونباخ، امگای مکدونالد و روش دونیمهسازی مورد محاسبه قرار گرفت. نتایج تحلیل عاملی تاییدی، روایی سازه تک عاملی این پرسشنامه را مورد تأیید قرار داد. همبستگی مثبت بین تحریفهای شناختی و افسردگی (01/0P<، 628/0r=) و همبستگی منفی بین تحریفهای شناختی و رضایت از زندگی (01/0P<، 343/0- r=)، حاکی از تایید روایی همزمان پرسشنامه بود. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه تحریفهای شناختی برابر با 881/0، ضریب امگای مکدونالد برابر با 884/0 و ضریب دونیمهسازی گاتمن برابر با 857/0 برآورد شد. بهطور کلی، نتایج حاکی از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه تحریفهای شناختی در جامعه دانشجویان ایرانی بود. این پرسشنامه میتواند ابزار مفیدی برای درمانگران و پژوهشگرانی باشد که روی تحریفهای شناختی از طریق شناختدرمانی و بهویژه بازسازی شناختی کار میکنند.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |