Fallah K, Hassani K, Abdi A.
(2025). The mediating role of Self-Efficacy in relationship between Organizational Health and Teachers' Job Attitudes. Rooyesh. 14(8), 201-210.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6058-fa.html
1- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران. ، kazemfallaah@gmail.com
2- استادیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
3- دانشیار، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران.
چکیده: (18 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی خودکارآمدی در رابطه بین سلامت سازمانی و نگرش شغلی معلمان بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری معلمان مقطع ابتدایی و متوسطه شهر بیستون در نیمه دوم سال 1401 بودند که از بین آنها 300 معلم با بهره گیری از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردید. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه نگرش به شغل معلمی آستنر و همکاران (2009، ATTPT)، پرسشنامه سلامت سازمانی مدارس هوی و فلدمن (1996، OHI) و پرسشنامه خودکارآمدی شرر و همکاران (1982، SEQ) بود. دادهها به روش تحلیل معادلات ساختاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشاندهنده برازش مطلوب دادهها با الگوی پیشنهادی پژوهش بود. همچنین نتایج نشان دادند سلامت سازمانی بر نگرش شغلی و خودکارآمدی بر نگرش شغلی اثر مستقیم و معناداری داشتند (001/0>P). همچنین، سلامت سازمانی با میانجیگری خودکارآمدی بر نگرش شغلی اثر غیرمستقیم و معنادار داشتند (001/0>P). در مجموع میتوان گفت سلامت سازمانی و خودکارآمدی منجر به نگرش شغلی مثبت در معلمان و افزایش انگیزه برای تلاش و کوشش در زمینه آموزش دانشآموزان میشود و پیشرفت عملکرد تحصیلی و به دنبال آن رشد و اعتلای نظام آموزشی را به دنبال دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/12/2 | پذیرش: 1403/12/20 | انتشار الکترونیک: 1404/8/10