مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 3 - ( خرداد 1404/ پیاپی 108 1404 )                   سال 14 شماره 3 صفحات 40-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jafarian B, Seydi M S. (2025). The mediating role of career decision-making self-efficacy in relationship between academic identity and lack of work volition in adolescent girls. Rooyesh. 14(3), 31-40.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6072-fa.html
جعفریان بیتا، صیدی محمد سجاد. نقش میانجی خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی در رابطه بین هویت تحصیلی و بی‌ارادگی ورود به شغل در نوجوانان دختر رویش روان شناسی 1404; 14 (3) :40-31

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6072-fa.html


1- کارشناسی ارشد مشاوره شغلی، گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران.
2- دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران. ، m.seydi@razi.ac.ir
چکیده:   (42 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی در رابطه بین هویت تحصیلی و بی‌ارادگی ورود به شغل در نوجوانان دختر انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 1403-1402 بود. 303 نفر به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای در این مطالعه شرکت داشتند و به مقیاس هویت تحصیلی (AIS؛ واز و ایزاکسون، 2008)، مقیاس اراده ورود به شغل نسخه-دانش‌آموزان (WVS-SV؛ دافی و همکاران، 2012)، فرم کوتاه مقیاس خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی (CDSE؛ توسط بتز و تایلور، 1996) پاسخ دادند. تحلیل داده‌ها به روش مدل معادلات ساختاری انجام شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار بود. همچنین، نتایج نشان داد که اثرمستقیم هویت تحصیلی به خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی به صورت مثبت و در مقابل خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی بر بی‌ارادگی ورود به شغل به صورت منفی معنادار (001/0P<) بودند و مسیر هویت تحصیلی بر بی‌ارادگی ورود به شغل معنادار (195/0=P) نبود. نتایج آزمون بوت‌استرپ نشان داد که که خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی بین هویت تحصیلی و بی‌ارادگی ورود به شغل به‌طور معنادار (001/0P<) نقش میانجی داشت. نتایج این مطالعه دلالت بر این دارد که  هویت تحصیلی با میانجی‌گری خودکارآمدی تصمیم‌گیری شغلی بر بی‌ارادگی ورود به شغل اثر دارد.

متن کامل [PDF 594 kb]   (58 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1403/12/7 | پذیرش: 1404/2/12 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb