Sadeghi A, Daneshmand M. (2025). The relationship between misophonia and aggression with the mediating role of anxiety sensitivity in students.
Rooyesh.
14(3), 11-20.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-6095-fa.html
1- دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، asadeghi1394@gmail.com
2- دانشجوی کارشناسی مشاوره، گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
چکیده: (50 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه بین صدا بیزاری و پرخاشگری با نقش میانجی حساسیت اضطرابی در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دانشگاه گیلان در سال 1403 بود که به روش نمونهگیری در دسترس 200 نفر از آنها در یک نظرسنجی آنلاین مشارکت کردند و به پرسشنامه پرخاشگری باس-پری (BPAQ؛ باس و پری، 1992)، پرسشنامه صدا بیزاری (MQ؛ وو و همکاران، 2014) و مقیاس حساسیت اضطرابی تجدید نظر شده (ASI-R؛ رایس و پترسون، 1986) پاسخ دادند. دادهها به روش تحلیل مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار است. نتایج نشان داد که صدابیزاری و حساسیت اضطرابی بر پرخاشگری به طور مثبت اثر مستقیم داشتند؛ همچنین صدابیزاری بر حساسیت اضطرابی به طور مثبت اثر مستقیم داشت (05/0>P). نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که حساسیت اضطرابی در رابطه بین صدابیزاری و پرخاشگری نقش میانجی داشت (05/0>P). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که صدابیزاری بهعنوان یک محرک آزار دهنده به صورت مستقیم و با میانجیگری حساسیت اضطرابی بر افزایش پرخاشگری موثر است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/12/16 | پذیرش: 1403/12/29 | انتشار الکترونیک: 1404/3/10