مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 6 - ( شهریور 1404 / پیاپی 111 1404 )                   سال 14 شماره 6 صفحات 230-221 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Foroughinia L, Ahadzadeh Z, Mohsennya E, Fazli H. (2025). The effectiveness of emotional self-control training on intolerance of uncertainty and emotional inhibition in male students with high-risk behaviors. Rooyesh. 14(6), 221-230.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6119-fa.html
فروغی نیا لادن، احدزاده زهرا، محسن­نیا الناز، فضلی حسین.(1404). اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر تحمل‌ناپذیری بلاتکلیفی و بازداری‌هیجانی دانش-آموزان پسر دارای رفتارهای پرخطر رویش روان شناسی 14 (6) :230-221

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6119-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روان­شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، foroughinialadan@gmail.com
2- دانشجوی دکتری، گروه روان­شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
4- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد ارسنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، ارسنجان، ایران.
چکیده:   (22 مشاهده)

هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر تحمل­ناپذیری بلاتکلیفی و بازداری­هیجانی دانش­آموزان پسر دارای رفتارهای پرخطر بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون_پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش­آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل (ناحیه یک) در سال­تحصیلی 1404-1403 بود که تعداد 30 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند بعد از غربالگری انتخاب و در گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) به روش تصادفی ساده جایگذاری شدند. گروه آزمایش ده جلسه­ی 75 دقیقه­ای تحت آموزش خودکنترلی هیجانی قرار گرفتند. ابزارگردآوری داده­ها شامل مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی (IARS، سلیمانی­نسب و همکاران، 1397)، پرسشنامه استاندارد مهارهیجانی (ECQ، راجر و نشوور، 1987) و مقیاس عدم­تحمل بلاتکلیفی IUS)، فریستون و همکاران، 1994) بود. برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل کوواریانس چند‌متغیره استفاده شد. یافته­ها نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون بین میانگین پس­آزمون تحمل­ناپذیری بلاتکلیفی و بازداری­هیجانی دانش­آموزان پسر دارای رفتارهای پرخطر در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود دارد. در نتیجه آموزش خودکنترلی هیجانی موجب کاهش تحمل­ناپذیری بلاتکلیفی و افزایش بازداری­هیجانی دانش­آموزان دارای رفتارهای پرخطر شد. براین اساس، بهره­گیری از این روش آموزشی از سوی مشاوران و روانشناسان مدارس و مراکز رواندرمانی جهت پیشگیری از رفتارهای پرخطر می­تواند ثمربخش واقع شود.

متن کامل [PDF 512 kb]   (9 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/12/27 | پذیرش: 1404/2/4 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb