هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر تحملناپذیری بلاتکلیفی و بازداریهیجانی دانشآموزان پسر دارای رفتارهای پرخطر بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر اردبیل (ناحیه یک) در سالتحصیلی 1404-1403 بود که تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند بعد از غربالگری انتخاب و در گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) به روش تصادفی ساده جایگذاری شدند. گروه آزمایش ده جلسهی 75 دقیقهای تحت آموزش خودکنترلی هیجانی قرار گرفتند. ابزارگردآوری دادهها شامل مقیاس خطرپذیری نوجوانان ایرانی (IARS، سلیمانینسب و همکاران، 1397)، پرسشنامه استاندارد مهارهیجانی (ECQ، راجر و نشوور، 1987) و مقیاس عدمتحمل بلاتکلیفی IUS)، فریستون و همکاران، 1994) بود. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون تحملناپذیری بلاتکلیفی و بازداریهیجانی دانشآموزان پسر دارای رفتارهای پرخطر در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود دارد. در نتیجه آموزش خودکنترلی هیجانی موجب کاهش تحملناپذیری بلاتکلیفی و افزایش بازداریهیجانی دانشآموزان دارای رفتارهای پرخطر شد. براین اساس، بهرهگیری از این روش آموزشی از سوی مشاوران و روانشناسان مدارس و مراکز رواندرمانی جهت پیشگیری از رفتارهای پرخطر میتواند ثمربخش واقع شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |