مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 4 - ( تیر 1404 / پیاپی 109 1404 )                   سال 14 شماره 4 صفحات 240-231 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.CHALUS.REC.1403.073

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Halaji Sani M, Khajvand Khoshli A, Asadi J. (2025). The Effectiveness of Schema Therapy on Cognitive Bias and Self-Criticism in Adolescents with Social Anxiety Disorder. Rooyesh. 14(4), 231-240.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6132-fa.html
حلاجی ثانی محبوبه، خواجوند خوشلی افسانه، اسدی جوانشیر. اثربخشی طرحواره درمانی بر سوگیری شناختی و خودانتقادی در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :240-231

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6132-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان­شناسی عمومی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
2- دانشیار گروه روان‌شناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. ، afsaneh.khajvand1081@gmail.com
3- استادیار گروه روان‌شناسی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران.
چکیده:   (11 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی طرحواره درمانی بر سوگیری شناختی و خودانتقادی در نوجوانان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پژوهش پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تعداد 83 نفر از نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مراجعه­کننده به مراکز روان‌شناختی شهر رامسر در سه ماهه اول سال 1403 بود که از بین آن­ها نمونه­ای به تعداد 30 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به­صورت تصادفی در گروه مداخله (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگذاری شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های اضطراب اجتماعی (SAQ) کانور و همکاران (2000)، سوگیری شناختی (CBQ) ویسمن و بک (1978)، خودانتقادی (SCQ) تامپسون و ظروف (2004) و برای مداخله از طرحواره درمانی (STP) یانگ استفاده شد. داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان­ داد با کنترل اثر پیش‌آزمون بین میانگین پس‌آزمون گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود داشت. با توجه به یافته­های پژوهش می­توان نتیجه گرفت که طرحواره درمانی در کاهش سوگیری شناختی و خودانتقادی نوجوانان پسر مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی مفید است.

متن کامل [PDF 481 kb]   (7 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی اجتماعی
دریافت: 1404/1/7 | پذیرش: 1404/1/21 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb