هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش معنامحور بر اهمالکاری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دانشآموزان پایه دوازدهم بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی دانشآموزان پسر پایه دوازدهم منطقه 10 شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 تشکیل دادند که از بین آنان تعداد 40 نفر، 20 نفر در گروه گواه و 20 نفر در گروه آزمایش از طریق روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه جایگذاری شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984، PASS) و خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن (1988،ASEQ ) بهره گرفته شد و مداخلهی آموزش معنامحور در 12 جلسه دوساعته، هفتهای یکبار بهصورت گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون اهمالکاری تحصیلی و خودکارآمدی تحصیلی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت. درنتیجه، آموزش معنامحور تحصیلی میتواند بهعنوان یک مداخله مؤثر برای دانشآموزان پایه دوازدهم مورد توجه قرار داده شود.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |