مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 7 - ( مهر1404 / پیاپی 112 1404 )                   سال 14 شماره 7 صفحات 86-75 | برگشت به فهرست نسخه ها

Research code: ۱۵۹۳۴۸۸۲۶۷۸۹۹۵۹۴۱۰۰۳۰۱۶۲۸۹۳۳۴۹
Ethics code: IR.IAU.TON.REC.1403.125

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mollaahmadi Gomol B, Sadeghi A, Abolghasemi S. (2025). Comparing the Effectiveness of Mindfulness-based Stress Reduction and Positive Psychotherapy on Academic Optimism of Students with Social Anxiety Disorder. Rooyesh. 14(7), 75-86.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6153-fa.html
ملا احمدی گمل بهرام، صادقی عباس، ابوالقاسمی شهنام.(1404). مقایسه اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و روان‌درمانی مثبت‌گرا بر خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی رویش روان شناسی 14 (7) :86-75

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6153-fa.html


1- گروه علوم تربیتی و مشاوره، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
2- گروه علوم تربیتی و مشاوره، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، asadeghi@guilan.ac.ir
3- گروه روان‌شناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
چکیده:   (145 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس و روان‌درمانی مثبت‌گرا بر خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_ پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه این پژ‏وهش شامل کلیه دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر لاهیجان در سال 1403 بود که از بین آن‌ها، 52 دانش‌آموز به ‌روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به ‌روش تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل تخصیص یافتند. ابزار این پژوهش شامل پرسشنامه خوش‌بینی (اسچنن- موران و همکاران، 2013، AOS) بود. همچنین جهت مداخلات، درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی و روان‌درمانی مثبت‌گرا، هر کدام 8 جلسه‌ 90 دقیقه‌ای، هفته‌ای یک بار و به صورت گروهی اجرا شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که نمرات پیش‌آزمون خوش‌بینی تحصیلی با نمرات پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری داشت (05/0>P). همچنین بین دو گروه مداخله برای این متغیر، تفاوت معنادار وجود نداشت. بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت اثربخشی هر دو مداخله بر خوش‌بینی تحصیلی دانش‌آموزان دارای اختلال اضطراب اجتماعی از تفاوت معناداری برخودار نبود.
متن کامل [PDF 560 kb]   (61 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1404/1/19 | پذیرش: 1404/2/19 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb