مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 6 - ( شهریور 1404 / پیاپی 111 1404 )                   سال 14 شماره 6 صفحات 40-31 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shafaei Chahchah S M, Delavarpour M. (2025). Psychometric Properties and Invariance of the Elementary School Achievement Emotions Questionnaire. Rooyesh. 14(6), 31-40.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6159-fa.html
شفائی چهچه سید مجید، دلاورپور محمدآقا.(1404). ویژگی‌های روان‌سنجی و تغییرناپذیری پرسشنامه هیجانات پیشرفت دانش‌آموزان ابتدایی رویش روان شناسی 14 (6) :40-31

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6159-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.
2- استادیار، گروه روان شناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران. ، mdelavarpour@semnan.ac.ir
چکیده:   (4 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسشنامه هیجانات پیشرفت مدارس ابتدایی و تغییرناپذیری در میان دانش‌آموزان دختر و پسر پایه‌های چهارم، پنجم و ششم دبستان بود. روش پژوهش توصیفی از نوع روان‌سنجی بود. جامعه پژوهش، دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی شهر گلبهار در سال تحصیلی 1403- 1402 بودند. با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی تعداد 904 نفر به پرسشنامه هیجانات پیشرفت مدارس ابتدایی (AEQ-ES؛ لیچنفلد و همکاران، 2012) و مقیاس عاطفه مثبت و منفی (PANAS-C-SF؛ ابسوتانی و همکاران، 2012) پاسخ دادند. از آزمون‌های تحلیل عاملی تاییدی، همبستگی دو متغیری و همسانی درونی جهت تحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل عاملی مرتبه بالاتر نشان داد که مدل مرتبه دوم هیجانات پیشرفت دانش‌آموزان ابتدایی (شامل سه هیجان مرتبه بالای لذت، اضطراب و ملالت در سه موقعیت کلاس، تکلیف و امتحان) برازش مطلوبی دارد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی چندگروهی بیانگر تغییر ناپذیری در ساختار عاملی بین دانش‌آموزان دختر و پسر و پایه‌های تحصیلی چهارم، پنجم و ششم بود (05/0<P). روایی همگرا و واگرای  متغیرهای پرسشنامه هیجانات پیشرفت با مقیاس‌‌ عاطفه مثبت همبستگی بین 42/0 تا 41 /0- و با مقیاس عاطفه منفی همبستگی 32/0- تا 38/0 نشان دادند (05/0>P). ضریب آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بین 74/0 تا 89/0 بدست آمد که نشان دهنده پایایی مطلوب پرسشنامه است. نتایج نشان داد که پرسشنامه هیجانات پیشرفت- مدارس ابتدایی ویژگی‌های روانسجی مناسبی دارد.
متن کامل [PDF 803 kb]   (1 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانسنجی
دریافت: 1404/1/22 | پذیرش: 1404/4/5 | انتشار الکترونیک: 1404/7/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb