مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 7 - ( مهر1404 / پیاپی 112 1404 )                   سال 14 شماره 7 صفحات 52-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khavaninzade Z, Naeimi E, Farahbakhsh K. (2025). Investigating Young Attitude Towards Stimulating Factors in Establishing Multiple Emotional Relationships in Iranian Culture: A Phenomenological Study. Rooyesh. 14(7), 43-52.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6166-fa.html
خوانین‌زاده زهرا، نعیمی ابراهیم، فرحبخش کیومرث.(1404). واکاوی نگرش جوانان به عوامل برانگیزاننده در برقراری روابط متعدد عاطفی در فرهنگ ایرانی: یک مطالعه پدیدارشناسی رویش روان شناسی 14 (7) :52-43

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6166-fa.html


1- دانشجوی دکتری، رشته مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم‌ تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، e.naeimi.atu@gmail.com
3- دانشیار، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم ‌تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (12 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف واکاوی نگرش جوانان به عوامل برانگیزاننده در برقراری روابط متعدد عاطفی در فرهنگ ایرانی صورت گرفت. نوع پژوهش کاربردی و روش کیفی است. مشارکت‌کنندگان این پژوهش شامل 24 نفر (13 دختر و 11 پسر) بودند که با روش نمونه­گیری هدفمند تا رسیدن به اشباع داده­ها مورد مصاحبه‌های نیمه ساختار یافته قرار گرفتند. جهت تحلیل اطلاعات از روش کلایزی استفاده ‌شد. از مجموع تحلیل مصاحبه­های مشارکت­کنندگان 4 مضمون اصلی، 6 مضمون فرعی و 14 مفهوم اولیه حاصل شد. عوامل برانگیزاننده مشارکت­کنندگان از برقراری روابط متعدد با غیرهمجنس؛ اجتناب تجربه­ای شامل فرار (فرار از شکست عاطفی، فرار از آسیب رابطه‌های شکست‌خورده و فرار از تنهایی)، نیاز به هیجان­خواهی شامل رفع محرومیت هیجانی (تجربه هیجان­های خوشایند و افزایش مهرورزی)، نیاز به بقاء شامل امنیت (نیاز جنسی، نیاز مالی و نیاز به صحبت با جنس متفاوت) و جبران (جبران اشتباهات و جبران کمبودهای روابط گذشته) و یادگیری مشاهده­ای شامل همسویی با دوستان (دریافت تحسین و تمجید و تاییدطلبی) و همسویی با رسانه­های اجتماعی (رفع احساس لجاجت و کینه‌ورزی سرگرمی و تفریح) بود. بنابراین کمبودهای زندگی افراد و جبران آنها، نیازهای طبیعی و مشاهده دیگران در شکل­گیری انگیزه­ گرایش به تعدد روابط عاطفی نقش دارد. 

متن کامل [PDF 469 kb]   (6 دریافت)    
نوع مقاله: کیفی | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1404/1/24 | پذیرش: 1404/3/10 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb