مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 8 - ( آبان 1404/ پیاپی 113 1404 )                   سال 14 شماره 8 صفحات 98-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hanifi J, Ebrahimi Moghadam H. (2025). Predicting critical thinking based on personality traits and executive functions in students. Rooyesh. 14(8), 89-98.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6180-fa.html
حنیفی جمشید، ابراهیمی مقدم حسین.(1404). پیش‌بینی تفکر انتقادی بر اساس ویژگی‌های شخصیت و کارکردهای اجرایی در دانشجویان رویش روان شناسی 14 (8) :98-89

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6180-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی عمومی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
2- دانشیار، گروه روانشناسی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران. ، hem_psy@yahoo.com
چکیده:   (40 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر پیش‌بینی تفکر انتقادی براساس ویژگی‌های شخصیت و کارکردهای اجرایی در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از این بین 382 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری دردسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند، اما درنهایت داده‌های 350 نفر مورد تحلیل قرار گرفت. برای جمع‏آوری داده­ها از پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا: فرم ب فاسیون و فاسیون (1990، CCTST:FB)، سیاهه ساختار شخصیت کاستا و نئومک‌کری (1985، NEO-FFI) و پرسشنامه کارکردهای اجرایی نجاتی (1392،EFQ ) استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که بین مؤلفه‌های ساختار شخصیت و کارکردهای اجرایی با تفکر انتقادی در دانشجویان رابطه معناداری وجود داشت (05/0>P) و درمجموع 3/56 درصد از واریانس متغیر تفکر انتقادی را تبیین می‌کنند (05/0>P). به‌طورکلی می‌توان بیان داشت که برای ارتقای تفکر انتقادی باید به نقش ویژگی‌های شخصیت و کارکردهای اجرایی در دانشجویان توجه ویژه داشت.

متن کامل [PDF 526 kb]   (19 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1404/1/27 | پذیرش: 1404/2/5 | انتشار الکترونیک: 1404/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb