هدف پژوهش حاضر پیشبینی تفکر انتقادی براساس ویژگیهای شخصیت و کارکردهای اجرایی در دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از این بین 382 نفر با استفاده از روش نمونهگیری دردسترس بهعنوان نمونه انتخاب شدند، اما درنهایت دادههای 350 نفر مورد تحلیل قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تفکر انتقادی کالیفرنیا: فرم ب فاسیون و فاسیون (1990، CCTST:FB)، سیاهه ساختار شخصیت کاستا و نئومککری (1985، NEO-FFI) و پرسشنامه کارکردهای اجرایی نجاتی (1392،EFQ ) استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل رگرسیون چندگانه استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین مؤلفههای ساختار شخصیت و کارکردهای اجرایی با تفکر انتقادی در دانشجویان رابطه معناداری وجود داشت (05/0>P) و درمجموع 3/56 درصد از واریانس متغیر تفکر انتقادی را تبیین میکنند (05/0>P). بهطورکلی میتوان بیان داشت که برای ارتقای تفکر انتقادی باید به نقش ویژگیهای شخصیت و کارکردهای اجرایی در دانشجویان توجه ویژه داشت.
| بازنشر اطلاعات | |
|
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |