مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 4 - ( تیر 1404 / پیاپی 109 1404 )                   سال 14 شماره 4 صفحات 180-171 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.KHSH.REC.1403.313

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazaheri N, Dayarian M M, Sharifi Esfahani M. (2025). Development and validation of a parenting empowerment training package based on the lived experience of mothers with a history of childhood abuse. Rooyesh. 14(4), 171-180.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6234-fa.html
مظاهری نفیسه، دیاریان محمد مسعود، شریفی اصفهانی محمود. تدوین و اعتباریابی بسته آموزشی توانمندسازی والدگری مبتنی بر تجربه زیسته مادران با سابقه بدرفتاری در کودکی رویش روان شناسی 1404; 14 (4) :180-171

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6234-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران.
2- گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران. ، m.dayarian@iau.ac.ir
3- گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران
چکیده:   (28 مشاهده)
هدف این پژوهش تدوین و امکان‌سنجی بسته آموزشی توانمندسازی والدگری بر خودکارآمدی والدگری مادران با سابقه بدرفتاری در کودکی بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون_پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری مادران با سابقه بدرفتاری در کودکی، دارای فرزند مشغول به تحصیل دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1403-1402 شهر اصفهان بود. تعداد 30 مادر به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه‌های خودکارآمدی والدگری (PSAM، دومکا و همکاران، 1996) و ترومای دوران کودکی (CTQ، برنستاین و همکاران، 2003) بود. گروه آزمایش بسته آموزشی توانمندسازی والدگری را در 10 جلسه 60 دقیقه‌ای دریافت نمودند، اما گروه گواه تا پایان پژوهش مداخله‌ای دریافت نکردند. داده‌ها با روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد بسته آموزشی توانمندسازی والدگری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل، باعث افزایش معنادار خودکارآمدی والدگری مادران با سابقه بدرفتاری در کودکی در پس‌آزمون و پیگیری شد (001/0>p). همچنین تعامل معنادار گروه×زمان نشان‌دهنده اثربخشی پایدار مداخله بود. بنابراین می‌توان از این بسته آموزشی به‌عنوان مداخله روان‌شناختی مؤثر در قالب برنامه‌های ارتقاء سلامت خانواده استفاده کرد.
متن کامل [PDF 480 kb]   (17 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1404/2/9 | پذیرش: 1404/4/10 | انتشار الکترونیک: 1404/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb