Ahmadi A, Zolfaghari A, Jahangiri M M.
(2025). The effectiveness of the Self-Monitoring of Attention on Accuracy and Cognitive Information Processing Speed in girl students with Dyscalculia. Rooyesh. 14(5), 209-220.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6277-fa.html
احمدی آزاده، ذوالفقاری علیرضا، جهانگیری محمد مهدی.
(1404). اثربخشی خودنظارتی توجه بر دقت و سرعت پردازش اطلاعات شناختی در دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری ریاضی رویش روان شناسی 14 (5) :220-209URL: http://frooyesh.ir/article-1-6277-fa.html
1- گروه روان شناسی، واحد اراک، دانشگاه آزاد اسلامی، اراک، ایران.
2- گروه روان شناسی، واحد تویسرکان، دانشگاه آزاد اسلامی، تویسرکان، ایران. ، Ar.zolfaghari@iau.ac.ir
چکیده: (18 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی خودنظارتی توجه بر دقت و سرعت پردازش اطلاعات شناختی در دانشآموزان دختر با اختلال یادگیری ریاضی انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون و گروه گواه با دوره پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دارای اختلال یادگیری ریاضی در پایه تحصیلی اول، ارجاع داده شده به مرکز اختلالات شهرستان بروجرد در سال 1403 بود. نمونه پژوهش شامل 30 دانشآموز دختر بود که به شیوه هدفمند و بر اساس ملاکهای ورودی انتخاب و به صورت تصادفی در گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه 15 نفر). گروه آزمایش تحت 12 جلسه برنامه آموزشی خودنظارتی توجه قرار گرفت. گردآوری دادهها با استفاده از آزمون هوش وکسلر برای کودکان-4 (WISC-IV، وکسلر، 2003) انجام شد. دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر صورت گرفت. یافتهها نشان داد، بین پیشآزمون و پسآزمون دقت و سرعت پردازش اطلاعات شناختی در گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 001/0 وجود داشت. بین میانگین پس آزمون و پیگیری در گروه آزمایش تفاوت آماری معناداری در سطح 001/0 وجود نداشت. نتایج در دوره پیگیری حفظ شد. در مجموع نتایج پژوهش حاضر بر خودنظارتی توجه به عنوان یک راهبرد و نقطه امیدوار کننده برای بهبود دقت و سرعت پردازش اطلاعات شناختی، تمرکز دارد و میتوان از آن برای رسیدگی به مشکلات شناختی (به طور خاص دقت و سرعت پردازش اطلاعات شناختی) در دانشآموزان با اختلالات یادگیری ریاضی استفاده کرد.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1404/2/21 | پذیرش: 1404/4/15 | انتشار الکترونیک: 1404/5/10