مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 8 - ( آبان 1404/ پیاپی 113 1404 )                   سال 14 شماره 8 صفحات 88-79 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fani Mohammad Abadi M, Namvar H, Atashpour S H. (2025). Predicting social skills based on coping styles, beliefs, and self-differentiation in single-child students. Rooyesh. 14(8), 79-88.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6352-fa.html
فانی محمد آبادی مریم، نامور هومن، آتش پور سید حمید.(1404). پیش بینی مهارت اجتماعی براساس شیوه مقابله با استرس و تمایز یافتگی خود در دانشجویان تک فرزند رویش روان شناسی 14 (8) :88-79

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6352-fa.html


1- گروه روانشناسی، واحد امارات، دانشگاه آزاد اسلامی، دبی، امارات متحده عربی.
2- گروه علمی روانشناسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه ایران. گروه علمی روانشناسی، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، Hooman.namvar@iau.ac.ir
3- گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران.
چکیده:   (15 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی مهارت اجتماعی بر اساس شیوه مقابله با استرس باورها و تمایزیافتگی خود در دانشجویان تک‌فرزند انجام شد. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان تک‌فرزند شهر اصفهان در سال 1403 بود. با روش نمونه‌گیری در دسترس 370 نفر در پژوهش شرکت کردند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه مقابله با شرایط پراسترس (CISS-21، اندلر و همکاران، 1990)، تمایزیافتگی خود (DSI-R، اسکورون و همکاران، 1998) و مهارت­های اجتماعی (TISS، اﻳﻨﺪربیتزن و همکاران، 1992) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها به روش رگرسیون چندگانه به روش همزمان انجام شد. نتایج حاصل از انجام تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که میان مهارت اجتماعی و مقابله با استرس و تمایزیافتگی رابطه معنادار وجود دارد (05/0>p) و حدود 1/18 درصد از واریانس مهارت اجتماعی توسط شیوه مقابله با استرس و تمایز یافتگی پیش‌بینی می‌شود. نتیجه­گیری می­شود که که شیوه مقابله با استرس و میزان تمایزیافتگی خود می‌توانند سهم معناداری در پیش‌بینی مهارت‌های اجتماعی دانشجویان تک‌فرزند ایفا کند و بخش قابل توجهی از واریانس این مهارت‌ها را تبیین نماید.
متن کامل [PDF 496 kb]   (8 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1404/3/15 | پذیرش: 1404/3/28 | انتشار الکترونیک: 1404/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb