Shahideh M, Jajarmi M, Mohammadipoor M.
(2025). The Structural model of self-handicapping based on a sense of responsibility mediated by education satisfaction. Rooyesh. 14(6), 131-140.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6372-fa.html
شاهیده مریم، جاجرمی محمود، محمدیپور محمد.
(1404). مدل ساختاری خودناتوان سازی بر اساس احساس مسئولیت پذیری با میانجی گری رضایت از تحصیل رویش روان شناسی 14 (6) :140-131URL: http://frooyesh.ir/article-1-6372-fa.html
1- دانشجوی دکتری تخصصی، گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
2- استادیار، گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران. ، Mahmoud.jajarmi@iau.ac.ir
3- دانشیار، گروه مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران.
چکیده: (17 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف ارزیابی مدل ساختاری خودناتوان سازی بر اساس احساس مسئولیت پذیری با میانجیگری رضایت از تحصیل انجام شد. روش این پژوهش توصیفی-همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوره دوم در سال 1403 در شهرستان اسفراین بود؛ در این مطالعه نمونه نهایی 350 نفر درنظر گرفته شد؛ نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای جمعآوری شد. جهت جمعآوری دادهها از مقیاس خودناتوان سازی (ASHS؛ جونز و رودوالت، 1982)، پرسشنامه احساس مسئولیت پذیری (SRQ؛ گاف، 1951) و پرسشنامه رضایت از تحصیل (ASQ؛ توسط لنت و همکاران، 2009) استفاده شد. تحلیل دادهها به روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام شد. مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار بود. همچنین یافتهها نشان داد که مسئولیتپذیری و رضایت از تحصیل به طور منفی بر خودناتوان سازی اثر مستقیم داشتند؛ همچنین مسئولیتپذیری بهطور مثبت بر رضایت از تحصیل اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0>P). نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که رضایت از تحصیل بین مسئولیتپذیری و خودناتوان سازی نقش میانجی داشت (05/0>P). در مجموع یافتهها نشان داد که احساس مسئولیت پذیری بهصورت مستقیم و با میانجیگری رضایت از تحصیل بر خودناتوان سازی دانشآموزان دختر اثر داشت.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1404/3/28 | پذیرش: 1404/4/17 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6