Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.350
Beikzadeh Oskoei A, Noruzi A, Mirzaian B.
(2025). Comparison of the effectiveness of life therapy and cognitive-behavioral stress management group training on the resilience of patients with type 2 diabetes. Rooyesh. 14(6), 151-160.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6377-fa.html
بیک زاده اسکوئی عزیزه، نوروزی اصغر، میرزائیان بهرام.
(1404). مقایسه اثربخشی زندگی درمانی و آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر تاب آوری بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 رویش روان شناسی 14 (6) :160-151URL: http://frooyesh.ir/article-1-6377-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه رواشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2- استادیار، گروه رواشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. ، 2091474029@iau.ir
3- استادیار، گروه رواشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده: (21 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی زندگی درمانی و آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر تاب آوری بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شهر ساری در سال 1403 بود. 45 نفر با روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس از مجتمع تخصصی باغبان (طوبی) انتخاب و در سه گروه آزمایش 1 (15 نفر)، آزمایش 2 (15 نفر) و کنترل (15 نفر) بهصورت تصادفی جایگزین شدند. جهت جمع آوری دادهها از مقیاس تابآوری (CD-RS؛ کانر و دیویدسون، 2003) استفاده شد. گروههای آزمایش هر یک برای 8 جلسه 90 دقیقهای مداخله را بهصورت گروهی دریافت کردند. تحلیل دادهها به روش آماری تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر انجام شد. نتایج مقایسه زوجی نشان داد که فقط در گروههای مداخله بین نمرات پیشآزمون با پسآزمون و پیگیری تفاوت وجود داشت (05/0>P)؛ علاوه بر این نتایج مقایسه زوجی نشان داد که زندگی درمانی نسبت به آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بهطور معنادار تا مرحله پیگیری دارای اثربخشی بیشتری بر تابآوری بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بوده است (05/0>P). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که زندگی درمانی نسبت به آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری تاثیر بیشتری بر افزایش تابآوری بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 داشته است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1404/4/4 | پذیرش: 1404/4/18 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6