مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 6 - ( شهریور 1404 / پیاپی 111 1404 )                   سال 14 شماره 6 صفحات 160-151 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.SARI.REC.1402.350

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Beikzadeh Oskoei A, Noruzi A, Mirzaian B. (2025). Comparison of the effectiveness of life therapy and cognitive-behavioral stress management group training on the resilience of patients with type 2 diabetes. Rooyesh. 14(6), 151-160.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6377-fa.html
بیک زاده اسکوئی عزیزه، نوروزی اصغر، میرزائیان بهرام.(1404). مقایسه اثربخشی زندگی درمانی و آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر تاب آوری بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 رویش روان شناسی 14 (6) :160-151

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6377-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه رواشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
2- استادیار، گروه رواشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران. ، 2091474029@iau.ir
3- استادیار، گروه رواشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.
چکیده:   (21 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی زندگی درمانی و آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر تاب آوری بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 شهر ساری در سال 1403 بود. 45 نفر با روش نمونه­گیری غیرتصادفی در دسترس از مجتمع تخصصی باغبان (طوبی) انتخاب و در سه گروه آزمایش 1 (15 نفر)، آزمایش 2 (15 نفر) و کنترل (15 نفر) به­صورت تصادفی جایگزین شدند. جهت جمع آوری داده‌ها از مقیاس تاب‌آوری (CD-RS؛ کانر و دیویدسون، 2003) استفاده شد. گروه‌های آزمایش هر یک برای 8 جلسه 90 دقیقه‌ای مداخله را به‌صورت گروهی دریافت کردند. تحلیل داده­ها به روش آماری تحلیل واریانس اندازه­گیری مکرر انجام شد. نتایج مقایسه زوجی نشان داد که فقط در گروه­های مداخله بین نمرات پیش­آزمون با پس­آزمون و پیگیری تفاوت وجود داشت (05/0>P)؛ علاوه بر این نتایج مقایسه زوجی نشان داد که زندگی درمانی نسبت به آموزش گروهی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری به­طور معنادار تا مرحله پیگیری دارای اثربخشی بیشتری بر تاب‌آوری بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 بوده است (05/0>P). در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که زندگی درمانی نسبت به آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری تاثیر بیشتری بر افزایش تاب‌آوری بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 داشته است.
متن کامل [PDF 533 kb]   (10 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1404/4/4 | پذیرش: 1404/4/18 | انتشار الکترونیک: 1404/6/6

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb