مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 8 - ( آبان 1404/ پیاپی 113 1404 )                   سال 14 شماره 8 صفحات 148-139 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.TNB.REC.1404.045

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nouzari F, Ghorban Shiroudi S, Khalatbari J. (2025). Comparison of the Effectiveness of Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) Therapy and Mentalization-Based Therapy (MBT) on Positive Youth Development in Students with Depressive Symptoms. Rooyesh. 14(8), 139-148.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6506-fa.html
نوذری فاطمه، قربان شیرودی شهره، خلعتبری جواد.(1404). مقایسه اثربخشی درمان حساسیت زدایی پردازش حرکات چشم و درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر تحول مثبت نوجوانی در دانش آموزان با نشانگان افسردگی رویش روان شناسی 14 (8) :148-139

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6506-fa.html


1- گروه خانواده و مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- گروه خانواده و مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، sh.ghorbanshiroudi@toniau.ac.ir
3- گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
چکیده:   (21 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان حساسیت زدایی پردازش حرکات چشم و درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر تحول مثبت نوجوانی در دانش آموزان با نشانگان افسردگی انجام شد. پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش­آزمون-پس­آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان صومعه سرا در سال ۱۴۰۳ بود؛ 45 دانش­آموز به روش هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در سه گروه 15 نفری گمارده شدند. هر یک از گروه‌های آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقه­ای مداخله را به­صورت گروهی دریافت کردند. شرکت­کنندگان به پرسشنانه افسردگی بک  (BDI-II؛ بک و همکاران، 1996) و مقیاس تحول مثبت نوجوانی (PYD؛ گلدوف  و همکاران، 2014) پاسخ دادند. داده‌ها به روش تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافته­ها نشان داد که در دو گروه مداخله درمان حساسیت زدایی پردازش حرکات چشم و درمان مبتنی بر ذهنی سازی در مقایسه با گروه کنترل به­طور معنادار نمرات پیش‌آزمون تا پس‌آزمون و پیگیری تحول مثبت نوجوانی افزایش یافته است (05/0>P)؛ همچنین یافته‌ها نشان داد که بین دو گروه مداخله در مرحله پیگیری تفاوت معنادار وجود داشت (05/0>P). در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر ذهنی‌سازی نسبت به درمان حساسیت زدایی پردازش حرکات چشم تاثیر بیشتر بر افزایش تحول مثبت نوجوانانی در دانش آموزان با نشانگان افسردگی داشته است.
متن کامل [PDF 554 kb]   (10 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1404/5/30 | پذیرش: 1404/6/8 | انتشار الکترونیک: 1404/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb