Ethics code: IR.IAU.TNB.REC.1404.045
Nouzari F, Ghorban Shiroudi S, Khalatbari J.
(2025). Comparison of the Effectiveness of Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) Therapy and Mentalization-Based Therapy (MBT) on Positive Youth Development in Students with Depressive Symptoms. Rooyesh. 14(8), 139-148.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6506-fa.html
نوذری فاطمه، قربان شیرودی شهره، خلعتبری جواد.
(1404). مقایسه اثربخشی درمان حساسیت زدایی پردازش حرکات چشم و درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر تحول مثبت نوجوانی در دانش آموزان با نشانگان افسردگی رویش روان شناسی 14 (8) :148-139URL: http://frooyesh.ir/article-1-6506-fa.html
1- گروه خانواده و مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- گروه خانواده و مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، sh.ghorbanshiroudi@toniau.ac.ir
3- گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
چکیده: (21 مشاهده)
مطالعه حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان حساسیت زدایی پردازش حرکات چشم و درمان مبتنی بر ذهنی سازی بر تحول مثبت نوجوانی در دانش آموزان با نشانگان افسردگی انجام شد. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان صومعه سرا در سال ۱۴۰۳ بود؛ 45 دانشآموز به روش هدفمند انتخاب و به روش تصادفی در سه گروه 15 نفری گمارده شدند. هر یک از گروههای آزمایش طی 8 جلسه 90 دقیقهای مداخله را بهصورت گروهی دریافت کردند. شرکتکنندگان به پرسشنانه افسردگی بک (BDI-II؛ بک و همکاران، 1996) و مقیاس تحول مثبت نوجوانی (PYD؛ گلدوف و همکاران، 2014) پاسخ دادند. دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که در دو گروه مداخله درمان حساسیت زدایی پردازش حرکات چشم و درمان مبتنی بر ذهنی سازی در مقایسه با گروه کنترل بهطور معنادار نمرات پیشآزمون تا پسآزمون و پیگیری تحول مثبت نوجوانی افزایش یافته است (05/0>P)؛ همچنین یافتهها نشان داد که بین دو گروه مداخله در مرحله پیگیری تفاوت معنادار وجود داشت (05/0>P). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که درمان مبتنی بر ذهنیسازی نسبت به درمان حساسیت زدایی پردازش حرکات چشم تاثیر بیشتر بر افزایش تحول مثبت نوجوانانی در دانش آموزان با نشانگان افسردگی داشته است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1404/5/30 | پذیرش: 1404/6/8 | انتشار الکترونیک: 1404/8/10