مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 7 - ( مهر1404 / پیاپی 112 1404 )                   سال 14 شماره 7 صفحات 240-231 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vakili N, Amidimehr A, Mehravaran P. (2025). The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Lawbreaking and Moral Disengagement in Adolescents with Cyberbullying Behavior. Rooyesh. 14(7), 231-240.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6543-fa.html
وکیلی نرجس، عمیدی مهر امیر، مهرآوران پرنیا.(1404). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر قانون گریزی و بی تفاوتی اخلاقی در نوجوانان دارای قلدری سایبری رویش روان شناسی 14 (7) :240-231

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6543-fa.html


1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
2- گروه علمی حقوق کیفری و جرم شناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران. ، Amir.amidimehrlawyer@gmail.com
3- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
چکیده:   (109 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر قانون‌گریزی و بی‌تفاوتی اخلاقی در نوجوانان دارای قلدری سایبری بود. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانش‌آموزان دوره دوم متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 1404-1403 بود. در این راستا، 30 نفر از دانش­آموزان به صورت هدفمند انتخاب و به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگذاری شدند. برای اندازه­گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه­های قلدری و قربانی سایبری (CBVEQ، آنتیادو و همکاران،2016)، قانون‌گریزی (QATLB، خدایاری و همکاران،1396) و بی‌تفاوتی اخلاقی (MDS، بندورا و همکاران، 1996) استفاده شد. گروه آزمایش در 8 جلسه تحت مداخله آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت و پس از آن از هر دو گروه پس­آزمون به عمل آمد. تحلیل داده­ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیش­آزمون بین میانگین پس­آزمون قانون­گریزی و بی­تفاوتی اخلاقی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 01/0>P وجود دارد. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که این نوع آموزش تأثیر قابل توجهی بر قانون­گریزی و بی­تفاوتی اخلاقی نوجوانان دارای قلدری سایبری دارد.
متن کامل [PDF 542 kb]   (53 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1404/6/13 | پذیرش: 1404/6/29 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb