Vakili N, Amidimehr A, Mehravaran P.
(2025). The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Lawbreaking and Moral Disengagement in Adolescents with Cyberbullying Behavior. Rooyesh. 14(7), 231-240.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6543-fa.html
وکیلی نرجس، عمیدی مهر امیر، مهرآوران پرنیا.
(1404). اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر قانون گریزی و بی تفاوتی اخلاقی در نوجوانان دارای قلدری سایبری رویش روان شناسی 14 (7) :240-231URL: http://frooyesh.ir/article-1-6543-fa.html
1- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
2- گروه علمی حقوق کیفری و جرم شناسی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران. ، Amir.amidimehrlawyer@gmail.com
3- کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
چکیده: (109 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر قانونگریزی و بیتفاوتی اخلاقی در نوجوانان دارای قلدری سایبری بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 1404-1403 بود. در این راستا، 30 نفر از دانشآموزان به صورت هدفمند انتخاب و به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جایگذاری شدند. برای اندازهگیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای قلدری و قربانی سایبری (CBVEQ، آنتیادو و همکاران،2016)، قانونگریزی (QATLB، خدایاری و همکاران،1396) و بیتفاوتی اخلاقی (MDS، بندورا و همکاران، 1996) استفاده شد. گروه آزمایش در 8 جلسه تحت مداخله آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت و پس از آن از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. نتایج نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون قانونگریزی و بیتفاوتی اخلاقی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 01/0>P وجود دارد. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که این نوع آموزش تأثیر قابل توجهی بر قانونگریزی و بیتفاوتی اخلاقی نوجوانان دارای قلدری سایبری دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1404/6/13 | پذیرش: 1404/6/29 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10