مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 14، شماره 8 - ( آبان 1404/ پیاپی 113 1404 )                   سال 14 شماره 8 صفحات 190-181 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Dabagh Kashani L, Mirzaei S H, Mafakheri A. (2025). The Effectiveness of Schema Therapy on Academic Deviant Behaviors and Impulsivity in Lower Secondary School Students. Rooyesh. 14(8), 181-190.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6569-fa.html
دباغ کاشانی لیلا، میرزایی سید حسین، مفاخری عبدالله.(1404). اثربخشی طرحواره درمانی بر رفتارهای هنجارگریز تحصیلی و تکانشگری در دانش‌آموزان متوسطه اول رویش روان شناسی 14 (8) :190-181

URL: http://frooyesh.ir/article-1-6569-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاداسلامی، بجنورد، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاداسلامی، بجنورد، ایران. ، dshomi45@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده:   (15 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی طرح‌واره‌درمانی بر رفتارهای هنجارگریز تحصیلی و تکانشگری در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه اول بود. پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمونپس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری  دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه اول در منطقه ۵ شهر تهران در سال 1403 بود که از این جامعه تعداد 20 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و گواه جایگذاری شدند و سوالات پرسشنامه­های رفتارهای هنجارگریز تحصیلی کلارک و همکاران (BIS-II؛ ۲۰۱۵) و تکانشگری بارت (INE-R؛ پاتون و همکاران، ۱۹۹۵) را تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش مداخله طرح‌واره‌درمانی را طی هشت جلسه ۹۰ دقیقه‌ای به‌صورت گروهی و هفته‌ای یک جلسه دریافت کردند. داده‌های پژوهش با روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در متغیرهای رفتارهای هنجارگریز تحصیلی و تکانشگری، بین دو گروه در مراحل پیش­آزمون پس‌آزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p) و طرح‌واره‌درمانی توانست به شکل معناداری نمرات هر دو متغیر را کاهش دهد. همچنین، نتایج آزمون بونفرونی حاکی از آن بود که این کاهش نه‌تنها بلافاصله پس از مداخله، بلکه در دوره پیگیری نیز حفظ شده است (05/0>p). بر این اساس می‌توان گفت استفاده از طرح‌واره‌درمانی می‌تواند در کاهش رفتارهای هنجارگریز تحصیلی و تکانشگری دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه اول به کار رود.
متن کامل [PDF 551 kb]   (9 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1404/6/20 | پذیرش: 1404/7/7 | انتشار الکترونیک: 1404/8/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb