Dabagh Kashani L, Mirzaei S H, Mafakheri A.
(2025). The Effectiveness of Schema Therapy on Academic Deviant Behaviors and Impulsivity in Lower Secondary School Students. Rooyesh. 14(8), 181-190.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6569-fa.html
دباغ کاشانی لیلا، میرزایی سید حسین، مفاخری عبدالله.
(1404). اثربخشی طرحواره درمانی بر رفتارهای هنجارگریز تحصیلی و تکانشگری در دانشآموزان متوسطه اول رویش روان شناسی 14 (8) :190-181URL: http://frooyesh.ir/article-1-6569-fa.html
1- دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاداسلامی، بجنورد، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاداسلامی، بجنورد، ایران. ، dshomi45@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
چکیده: (15 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی طرحوارهدرمانی بر رفتارهای هنجارگریز تحصیلی و تکانشگری در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول بود. پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول در منطقه ۵ شهر تهران در سال 1403 بود که از این جامعه تعداد 20 نفر به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 10 نفری آزمایش و گواه جایگذاری شدند و سوالات پرسشنامههای رفتارهای هنجارگریز تحصیلی کلارک و همکاران (BIS-II؛ ۲۰۱۵) و تکانشگری بارت (INE-R؛ پاتون و همکاران، ۱۹۹۵) را تکمیل کردند. سپس گروه آزمایش مداخله طرحوارهدرمانی را طی هشت جلسه ۹۰ دقیقهای بهصورت گروهی و هفتهای یک جلسه دریافت کردند. دادههای پژوهش با روش تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شدند. نتایج نشان داد که در متغیرهای رفتارهای هنجارگریز تحصیلی و تکانشگری، بین دو گروه در مراحل پیشآزمون پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p) و طرحوارهدرمانی توانست به شکل معناداری نمرات هر دو متغیر را کاهش دهد. همچنین، نتایج آزمون بونفرونی حاکی از آن بود که این کاهش نهتنها بلافاصله پس از مداخله، بلکه در دوره پیگیری نیز حفظ شده است (05/0>p). بر این اساس میتوان گفت استفاده از طرحوارهدرمانی میتواند در کاهش رفتارهای هنجارگریز تحصیلی و تکانشگری دانشآموزان پسر مقطع متوسطه اول به کار رود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1404/6/20 | پذیرش: 1404/7/7 | انتشار الکترونیک: 1404/8/10