Ghanbaritalab M, Fouladchang M, Ghanbari A. (2018). The relationship between cognitive strategies and academic achievement among high school students .
Rooyesh.
7(4), 23-40.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-71-fa.html
قنبری طلب محمد، فولاد چنگ محبوبه، قنبری علی. رابطه راهبردهای شناختی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته های نظری مقطع متوسطه رویش روان شناسی 1397; 7 (4) :40-23
URL: http://frooyesh.ir/article-1-71-fa.html
1- دانشگاه شیراز ، mohammad.ghanbari400@yahoo.com
2- دانشگاه پیام نور
3- دانشگاه شیراز
چکیده: (3146 مشاهده)
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه راهبردهای شناختی با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه در رشته های علوم انسانی، علوم تجربی، و ریاضی فیزیک شهرستان شهرکرد بود. پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پسر دبیرستانهای شهرستان شهرکرد بودند که از میان آنها به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحله ای222 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش راهبردهای یادگیری شناختی پرسشنامهای با اقتباس از پرسشنامههای وینشتین و پالمر (2002) و والترز (2004) طراحی شد. دادهها از طریق همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به شیوه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که همبستگی معناداری بین راهبردهای شناختی و پیشرفت تحصیلی در رشتههای مختلف تحصیلی وجود دارد (01/0>P). همچنین، از بین سه راهبرد مرورذهنی، بسط معنایی و سازماندهی تنها راهبرد بسط معنایی سهم معنیداری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رشتههای علوم انسانی و ریاضی فیزیک دارد. در مورد رشتهی علوم تجربی هیچیک از راهبردها پیشبینی کنندهی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان نیست.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1394/7/14 | پذیرش: 1394/7/22 | انتشار الکترونیک: 1397/4/23