سال 7، شماره 10 - ( زمستان/ دی ماه97/ شماره پیاپی31/ 1397 )                   سال 7 شماره 10 صفحات 85-96 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sattari Sefidan Jadid K, Rouholamini M S, Zare-Moghaddam A. Effectiveness of self-assertive training on teenagers with divorced parents. frooyesh. 2019; 7 (10) :85-96
URL: http://frooyesh.ir/article-1-714-fa.html
ستاری کاظم، روح الامینی مرضیه سادات، زارع مقدم علی. اثربخشی آموزش ابراز وجود بر اضطراب نوجوانان با خانواده‌های طلاق. رویش روان شناسی. 1397; 7 (10) :85-96

URL: http://frooyesh.ir/article-1-714-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبایی ، Sattari.kazem1369@gmail.com
2- دانشگاه علامه طباطبایی
3- دانشگاه آزاد اسلامی مرکز نهبندان
چکیده:   (196 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر میزان اضطراب در نوجوانان با خانواده‌های طلاق انجام شد. نمونه پژوهش ۳۰ نفر از نوجوانان طلاق شهر کرمان بودند که به صورت تصادفی در دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. به گروه آزمایشی، آموزش ابراز وجود در 10 جلسه 90 دقیقه­ای ارائه شد و گروه کنترل برنامه­ای دریافت نکردند. با توجه به طرح آماری (پیش آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل)، از هر دو گروه قبل از اجرای برنامه درمانی پیش­آزمون گرفته شد و پس از اجرای برنامه­ی درمانی نیز، هر دو گروه به پرسشنامه­ اضطراب کتل پاسخ دادند. برای تجزیه و تحلیل داده­های به‌دست‌آمده از میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد ابراز وجود تأثیر معناداری بر اضطراب نوجوانان با خانواده‌های طلاق داشته است (05/0P<). آموزش ابراز وجود با تأکید بر مفاهیم منحصربه‌فردش و نیز تکلیف­هایی که در آن به مراجع داده می­شود، گام­های مؤثری را در جهت اثرگذاری بر فکر و ذهن نوجوانان با خانواده‌های برداشته و لذا می­تواند نقش مهمی را بر اضطراب آنان داشته باشد. بر این اساس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آموزش ابراز وجود می‌تواند اضطراب را در نوجوانان با خانواده‌های طلاق بهبود بخشد.

واژه‌های کلیدی: ابراز وجود، اضطراب، نوجوانان طلاق
متن کامل [PDF 633 kb]   (14 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۲ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۱۰/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۷/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۱۰/۸

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه رویش روان شناسی (علمی ترویجی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal

Designed & Developed by : Yektaweb