خشم و چگونگی بیان آن یکی از مشکلات اساسی است که بر سلامت روانی خانوادهها و فرزندان آنان تأثیر گذار است. عواملی نظیر تعامل منفی والد-کودک و روابط خانوادگی منفی، تمایل به پاسخهای همراه با خشم و پرخاشگری را در موقعیتهای مختلف تربیت کودک افزایش میدهد. ابراز نامناسب خشم باعث مشکلات متعددی در نظام خانواده، مدرسه و جامعه میشود. یافتههای پژوهش های مختلف حاکی از آن است که آموزش مدیریت خشم به مادران می تواند در کنترل، تعدیل و تنظیم خشم در ارتباط با کودکان موثر باشد. بر این اساس، پژوهش حاضر با هدف بررسی کارآیی برنامه مداخلهای شناختی-رفتاری مدیریت خشم بر مادران اجرا شده است. این مطالعه در زمره پژوهشهای شبه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تکگروهی است. گروه نمونه شامل 22 مادر بوده است که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در هفت جلسه دو ساعته در کارگاههای آموزش والدین شرکت کردند. ابرازهای پژوهش شامل پرسشنامه بیان خشم حالت - صفت اسپیلبرگر (1999) و پرسشنامه ارزیابی خشم (شکوهی و زمانی، 1386) بوده است. به طور کلی، یافتهها بیانگر آن است که آموزش مدیریت خشم مبتنی بر رویکرد شناختی- رفتاری بر کاهش خشم مادران تأثیرگذار بوده است. در پایان، بحث و نتیجهگیری و محدودیتها و پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ارائه شده است.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |