سال 7، شماره 10 - ( زمستان/ دی ماه97/ شماره پیاپی31/ 1397 )                   سال 7 شماره 10 صفحات 255-280 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Allahi Z, Hosseini A, rajabiyan dehzireh M, Fariba dortaj F. The impact of self-regulation strategies on learning approaches of first-grade high school students. frooyesh. 2019; 7 (10) :255-280
URL: http://frooyesh.ir/article-1-721-fa.html
اللهی ذبیح اله، حسینی اعظم، رجبیان ده زیره مریم، درتاج فریبا. تأثیر آموزش راهبردهای خود تنظیمی بر رویکردهای یادگیری دانش آموزان اول دبیرستان. رویش روان شناسی. 1397; 7 (10) :255-280

URL: http://frooyesh.ir/article-1-721-fa.html


1- دانشگاه علامه طباطبایی ، z_allahi57@yahoo.com
2- دانشگاه یزد
3- دانشگاه علامه طباطبایی تهران
چکیده:   (174 مشاهده)

چکیده

پژوهش حاضر به‌منظور تعیین تأثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر رویکردهای یادگیری سطحی، عمیق و راهبردی دانش­ آموزان دختر پایه اول متوسطه شهر یزد انجام شد. روش پژوهش شبه ­آزمایشی با طرح پیش-آزمون و پس-آزمون بود. به همین منظور نمونه‌ای به حجم 57 نفر با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین دانش ­آموزان دختر سال اول دبیرستان شهر یزد انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس از 12 جلسه آموزش راهبردهای خودتنظیمی، اطلاعات مربوط به رویکردهای یادگیری با استفاده از پرسشنامه رویکردهای یادگیری انتویسل و رامسدن (2000) جمع‌آوری شد. نتایج پژوهش نشان داد: 1)بین میانگین نمرات رویکرد یادگیری سطحی دو گروه در مرحله پس‌آزمون، تفاوت معناداری مشاهده می‌شود، بنابراین میانگین تعدیل‌شده نمرات پس‌آزمون رویکرد یادگیری سطحی در گروه آزمایش (با اندازه اثر 28/.)، پایین‌تر از میانگین تعدیل‌شده نمرات پس‌آزمون رویکرد یادگیری سطحی در گروه گواه است. 2)بین میانگین نمرات رویکرد یادگیری عمیق دو گروه در مرحله پس‌آزمون، تفاوت معناداری مشاهده می‌شود. بنابراین، میانگین تعدیل‌شده نمرات پس‌آزمون رویکرد یادگیری عمیق در گروه آزمایش (با اندازه اثر 50/.)، بالاتر از میانگین تعدیل‌شده نمرات پس‌آزمون رویکرد یادگیری عمیق در گروه گواه است. 3)بین میانگین نمرات رویکرد یادگیری راهبردی دو گروه در مرحله پس‌آزمون، تفاوت معناداری مشاهده می‌شود. بنابراین، میانگین تعدیل‌شده نمرات پس‌آزمون رویکرد یادگیری راهبردی در گروه آزمایش (با اندازه اثر 47/.)، بالاتر از میانگین تعدیل‌شده نمرات پس‌آزمون رویکرد راهبردی در گروه گواه است. بنا بر نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش راهبردهای خودتنظیمی می‌تواند باعث ارتقای رویکردهای یادگیری سطحی، عمیق و راهبردی دانش ­آموزان اول دبیرستان شود.

متن کامل [PDF 978 kb]   (5 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۵ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۷/۱۰/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۶/۳/۲۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به ماهنامه رویش روان شناسی (علمی ترویجی) می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal

Designed & Developed by : Yektaweb